Waarom het razend populaire YouTube nog steeds verlies draait

Beeld Screenshot YouTube

Met meer dan een miljard gebruikers per maand mag het zich de populairste videosite ooit noemen. Maar in de tien jaar dat YouTube bestaat, heeft het nog nooit winst gedraaid. Hoe kan dat? The Wall Street Journal claimt het antwoord te hebben.

1. Amateurfilmpjes leveren weinig op
'Charlie bit my finger - again', over baby die op de vinger van haar broertje bijt: 813 miljoen keer bekeken. 'Gangnam Style', de melige pophit van Zuid-Koreaan Psy: 2,2 miljard keer bekeken. Aan bekijks heeft YouTube geen gebrek. Filmpjes en videoclips die op Facebook en Twitter 'viral' gaan, brengen massa's bezoekers naar YouTube's website.

Om die toestroom aan te kunnen, investeert moederbedrijf al jaren fors in technische capaciteit. Servers en harde schijven waar al die video's op moeten staan: net als veel andere technologie worden ze steeds goedkoper, maar het massaal vertonen van gratis video's blijft een dure onderneming.

YouTube probeert dat terug te verdienen met advertenties. Dat wil maar niet lukken, constateert The Wall Street Journal (WSJ) nu op basis van anonieme bronnen. De 4 miljard dollar (3,5 miljard euro) aan inkomsten zouden slechts genoeg zijn om 'grofweg quitte' te draaien.

De meeste bezoekers gebruiken de site als een bibliotheek: ze komen er via een andere site terecht, kijken het filmpje dat hen werd aangeraden en zijn weer weg. Met een beetje geluk blijven ze lang genoeg hangen om een advertentie te kijken. Maar ook dan is het niet altijd prijs: adverteerders betalen pas wanneer iemand de advertentie volledig uitzit. Klikt de bezoeker hem weg, dan levert dat niets op.

Google probeert dat te ondervangen door meer kwaliteitsvideo's aan te bieden, gemaakt door professionele tv-producenten. Die moeten gebruikers verleiden om langer te blijven hangen, meer van hun interesses prijs te geven en meer advertenties te kijken. Die pogingen zijn zo goed als vruchteloos. De meeste van die 'kanalen' zijn geflopt.

2. Zo veel kijkers heeft YouTube ook weer niet
De trouwste YouTube-kijkers zijn tieners. Zij gebruiken de site als muziekspeler en kijken vooral videoclips - áls ze al kijken, want velen laten de muziek draaien op de achtergrond. Ook populair zijn figuren als de Zweed Felix Kjellberg, die onder de artiestennaam 'PewDiePie' een miljoenenpubliek trekt met filmpjes waarin hij games speelt.

Het kanaal van Kjellberg heeft 35 miljoen abonnees. Een astronomische hoeveelheid, maar het behoort dan ook tot de absolute top van YouTube-kanalen. Het grootste deel van Kjellbergs collega's moet het met veel minder stellen.

Sommige adverteerders zijn dol op figuren die zulke toegewijde fans hebben. Devotie helpt om 'affiniteit' met hun merk op te bouwen. Maar de meeste adverteerders geven de voorkeur aan de grote publieke die ze met traditionele tv-reclames kunnen bereiken. De groep trouwe gebruikers lijkt overigens niet zo groot als YouTube's kijkcijfers doen vermoeden. Een kleine groep - 9 procent van de gebruikers - is goed voor 85 procent van YouTube's kijkcijfers, schat analist Brian Weiser in de WSJ.

3. Google weet veel van u, maar kan er nog te weinig mee
Net als andere Google-diensten probeert YouTube haar advertenties zo veel mogelijk toe te spitsen op haar gebruikers. Dat gebeurt voornamelijk aan de hand van cookies, bestandjes die Google achterlaat op de computer van de gebruiker en die bijhouden welke sites hij bezoekt. Zo bouwt de firma een profiel op. Daarnaast kijkt Google natuurlijk ook naar zijn eigen diensten. Google houdt bij waarover Gmail-gebruikers het in hun e-mails hebben en naar welke termen ze googelen.

Vreemd baseert YouTube zich bij de keuze welke advertentie ze moet tonen, nog steeds alleen de data van de eigen diensten. Zodra iemand de zoekmachine verlaat en een niet-Google-pagina bezoekt, is YouTube hem kwijt. Opmerkelijk, want Google weet dankzij de cookies wél waar de gebruiker zich bevindt. Die informatie wordt dus nog niet goed gedeeld. De Daardoor zijn de video-advertenties minder toegespitst op de gebruiker. Bronnen claimen tegenover de WSJ dat er later dit verandering in gaat komen.

Ook een belangrijke verandering die eraan zit te komen: Google's eerste radicale poging om YouTube's verdienmodel te veranderen. Binnenkort kunnen gebruikers voor 10 dollar per maand reclamevrij naar clips kijken en luisteren. Een soort Spotify, dus. De dienst moet ervoor zorgen dat YouTube niet langer aan iedere gebruiker een beetje verdient, maar veel aan een selecte groep gebruikers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden