Waarom een tolvrije tunnel Zeeuws-Vlaanderen enorm zou helpen

Het toleiland van de Westerscheldetunnel. Beeld ANP

Zonder tol voor de Westerscheldetunnel zou krimpregio Zeeuws-Vlaanderen goedkoper en aantrekkelijker worden.

Petra de Boevere (51) runt een slijterij in het dorpje Sluis. Haar klanten komen vooral uit België, want Nederlanders moeten tol betalen als ze door de Westerscheldetunnel naar Zeeuws-Vlaanderen rijden. Vijf euro heen, vijf euro terug. Dat geldt niet alleen voor klanten. "Ook mijn Nederlandse leveranciers moeten dit betalen. Dit zorgt ervoor dat zij geen producten willen aanleveren voor mijn winkel. Door de tolheffing zijn we een oninteressante regio voor Nederland. Dat is toch jammer?"

Niet alleen De Boevere wil dat er snel een einde komt aan de tolheffing. Eerder dit jaar concludeerden onderzoekers van Technische Universiteit Delft en ZB Planbureau dat een tolvrije tunnel Zeeuws-Vlaanderen goed zou doen. Het zou zorgen voor economische groei en dat zou het aantrekkelijker maken om in de regio te blijven wonen. Nu trekken de Zeeuws-Vlamingen steeds vaker naar de Randstad, waar meer mogelijkheden zijn.

Verhuizen

"We moeten voorkomen dat onze regio verder leegloopt", zegt Cees Liefting, fractievoorzitter van de PvdA in Terneuzen. "Veel mensen verhuizen nu naar Vlissingen of Middelburg omdat ze daar kunnen werken en niet de dagelijkse tol hoeven te betalen. De doortocht kost een fulltime werknemer ongeveer 1560 euro per jaar. Niet iedere werkgever vergoedt dat.'' Volgens Liefting zorgt de tolheffing voor een mentale barrière tussen Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland. "We zijn momenteel een landje apart."

Maar een tolvrije tunnel zal er voorlopig niet komen, zegt de Zeeuwse gedeputeerde Harry van der Maas (SGP). "We krijgen van dit kabinet al miljoenen extra om te investeren in de provincie. Het lijkt mij dan ook niet het goede moment om te pleiten voor een tolvrije tunnel."

Bij de bouw van de tunnel in 2003 is afgesproken de gemaakte schuld binnen dertig jaar af te lossen. "We hebben nu het geld niet om het openstaande bedrag te betalen'', aldus Van der Maas.

Schaduwtol

In het rapport doen de onderzoekers van de TU Delft een aanbeveling om het Rijk een 'schaduwtol' te laten betalen. Dat wil zeggen dat al het verkeer dat door de tunnel rijdt wordt geteld en het Rijk de tol betaalt. Maar daar ziet Van der Maas niets in. "We gaan doen wat we hebben beloofd."

Dat de provincie zich neerlegt bij de gemaakte afspraken, zegt volgens hoofdonderzoeker Evert Meijers veel over het gebrek aan lobbykracht van de provincie. "Het kabinet Rutte III stelt geld beschikbaar om regionale knelpunten aan te pakken. Zeeland zou hier aanspraak op kunnen doen, maar neemt geen enkel initiatief."

Alleen maar groter

Volgens Meijers is een gratis verbinding van cruciaal belang. "Zeeuws-Vlaanderen loopt economisch achter op de rest van Nederland en zonder een tolvrije tunnel zal het gat alleen maar groter worden."

Voor De Boevere is het hard werken in het Zeeuwse Sluis. Haar slijterij loopt goed, maar ze hoopt in de toekomst meer Nederlandse klanten te kunnen verwelkomen. "Een tolvrije tunnel zou zorgen voor meer Nederlandse dagjesmensen in Sluis, die dan ook mijn winkel bezoeken'', zegt De Boevere. "Het is zonder tol niet makkelijk om je onderneming in Zeeuws-Vlaanderen draaiende te houden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden