Waarom de formule niet (meer) werkt

'Wie vooraan wil lopen, moet blijven vernieuwen, dat is niet gebeurd'

De toekomst van nrc.next is ongewis. Gisteren schreef de Volkskrant dat de krant met het alternatieve imago misschien wel helemaal verdwijnt. Eén grote NRC-redactie zal dan de ochtend- en avondkrant maken. Nrc.next werd in 2006 gelanceerd om een nieuw en jonger publiek aan te spreken, maar nu is het einde misschien in zicht. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch meldde gisteren echter dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat de krant de ambitie heeft om de digitale activiteiten verder uit te bouwen én de kranten te versterken. Toch is het duidelijk dat de oplagecijfers tot nu toe blijven dalen. Waarom is de nrc.next-formule niet (meer) goed genoeg?

Eerst wat cijfertjes. Tussen 2011 en 2014 halveerde de betaalde oplage van 73.000 naar 36.000 abonnees. De digitale oplage steeg sinds 2012 van nul naar 12.000. Volgens Henri Beunders, hoogleraar geschiedenis van maatschappij, media en cultuur, komt dit doordat er te weinig nieuws in nrc.next staat. "Op een bepaald moment is het op een weekblad gaan lijken, in plaats van op een krant. Als je de krant een paar dagen niet leest, is dat niet erg."

De vernieuwende inslag van nrc.next sloeg volgens Beunders tien jaar geleden aan, maar nu niet meer. Irene Meijer, hoogleraar journalistiek, bekrachtigt dit. "Het is een steeds gewonere krant geworden. In het begin was nrc.next onderscheidend, met de foto op de voorpagina. Maar doordat andere kranten dit hebben overgenomen, onderscheidt het zich nu niet meer." Nrc.next had de vernieuwingen volgens Meijer dan ook moeten doorzetten: "Als je vooraan wilt lopen, moet je blijven vernieuwen. Dat is nu onvoldoende gebeurd."

Bij de lancering van nrc.next werd de beoogde doelgroep omschreven als 'de nieuwe generatie geïnteresseerde mediagebruikers, die anders omgaat met nieuws en informatie'.

De werkelijkheid is anders, want de gemiddelde leeftijd van de lezers is nu begin veertig. Beunders: "De generatie die tien jaar geleden dertig was, wilde de krant wel lezen en betalen. Maar doordat de huidige jonge generatie een heel ander mediagebruik heeft, slaat dat nu niet meer aan. Er is veel meer aanbod aan nieuws op het internet."

Anna van Cauwenberge van de KU Leuven en Radboud Universiteit deed onderzoek naar het gebruik van nieuwsmedia onder Nederlandse en Vlaamse jongeren. Volgens haar is het een misvatting dat jonge mensen alleen maar hippe en vernieuwende dingen willen lezen. Laat dit nu net de insteek van nrc.next zijn. Van Cauwenberge: "Jongeren willen wél volwassen traditionele media volgen. Ze gebruiken verschillende nieuwsmedia juist náást elkaar, om op deze manier nieuwe perspectieven te vormen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden