Waarom AkzoNobel het overnamebod ongewenst vindt

Beeld ANP

Voor de tweede keer in drie weken heeft een groot Nederlands beursgenoteerd bedrijf een overnamebod van een buitenlandse partij resoluut afgewezen. Unilever verwierp in februari een bod van Kraft Heinz, verf-, en chemieconcern AkzoNobel deed dat gisteren met een bod van zijn Amerikaanse branchegenoot PPG.

Zo mogelijk nog resoluter dan het ‘nee’ van Unilever-voorman Paul Polman tegen Kraft Heinz, klonk het ‘nee’ van AkzoNobels Ton Büchner tegen PPG. Het bod, zei Büchner, is niet in het belang van AkzoNobels aandeelhouders. “Het is een onderwaardering van AkzoNobel.”

Het bod is, zei Büchner, ook niet in het belang van werknemers, klanten en toeleveranciers van AkzoNobel. Een overname kan duizenden banen kosten en tot veel onzekerheid leiden bij het personeel - AkzoNobel telt 47.000 werknemers, waarvan 4900 in Nederland. Ook kan een overname een bedreiging zijn voor Akzo’s op duurzaamheid gerichte bedrijfsvoering. Datzelfde argument gebruikte Polman toen hij Kraft Heinz de deur wees.

Risicovol

Volgens Büchner is het bod risicovol. PPG zou zich diep in de schulden moeten steken om AkzoNobel te betalen. Bovendien zou PPG bedrijfsonderdelen moeten verkopen omdat het anders na de overname in sommige landen en markten te machtig zou zijn. Om al die redenen, zei Büchner, hebben bestuur en commissarissen het bod eensgezind verworpen.

Met zijn verklaring speelde Büchner een opvallende kaart uit. In de VS en in Engeland is een bedrijf van de aanhouders en hebben bedrijfsdirecties de plicht vooral hun belangen te dienen. In Nederland is dat anders, en worden bestuurders geacht ook rekening te houden met de belangen van werknemers, klanten en leveranciers. Het ‘Rijnlandse model’ heet dat in jargon. Büchner sprak van ‘multistakeholder impact’ en trok een ‘Rijnlandse’ verdedigingslinie op met een duidelijke boodschap aan PPG: Heren, het gaat ons niet alleen om het geld.

Maar misschien was die boodschap ook gericht aan AkzoNobels aandeelhouders. Want het bod van PPG oogt wel degelijk aantrekkelijk voor hen. PPG, in Nederland bekend van merken als Sigma, Histor en Rambo, bood 20,9 miljard euro voor AkzoNobel. Omgerekend per aandeel komt dat uit op een bedrag van 83 euro. Dat is 31 procent meer dan de waarde (63,31 euro) die het aandeel voor het bod had. Een forse premie. Maar volgens Büchner is de leiding van Akzo Nobel zelf wel in staat die koers van 83 euro op de borden te krijgen.

Aandeelhouders beter bedienen

Het ‘wij-kunnen-het-zelf-wel-argument’ verliet in februari ook de mond van Unilevers Polman. Daarna meldde hij dat Unilever studeert op maatregelen om zijn aandeelhouders beter te bedienen.

Büchner kiest dezelfde weg. Hij overweegt Akzo’s chemiepoot af te splitsen van de verfpoot. AkzoNobel mijmerde daar al over, maar zal er, na het PPG-bod, sneller over beslissen, zei Büchner: “Over enkele maanden.” Akzo’s chemietak heeft een omzet van 4,8 miljard (2016) en maakt onder meer onder meer zout, chloor, bleekmiddelen en ingrediënten voor soep, zeep, ijs, asfalt en mortel. Meest waarschijnlijk is een verkoop aan een ander bedrijf of een beursgang.

Of het ‘nee’ van Büchner afdoende is, is nog onduidelijk. PPG meldde gisteren weten dat het graag met AkzoNobel wil praten. Mogelijk komt PPG, dat al jaren de overnames aan elkaar rijgt, met een hoger bod.

Vooralsnog heeft Büchner voorkomen dat het grootste verfconcern ter wereld ontstaat. PPG en AkzoNobel, dat merken als Flexa, Sikkens, Dulux en Cetabever heeft, tellen allebei circa 47.000 werknemers. Akzo’s chemietak is veel groter dan die van PPG, de verftak is kleiner. Met het Amerikaanse Sherwin Williams vormen de twee de top-drie van mondiale verfproducenten.

Als de chemie de deur uitgaat, resteert voor AkzoNobel een toekomst als verf- en lakkenproducent. Akzo ontstond in 1969 toen de Algemene Kunstzijde Unie (vezels) fuseerde met Koninklijke Zout Organon. In de loop der jaren stootte Akzo veel onderdelen af. Dat gold onder meer voor Duyvis (nootjes), Kortman & Schulte (Prodent), de kunstvezels (in 1999) en Organon, maker van de anticonptiepil.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden