Waarden en normen drijfveer keuze voor christelijke school

Van onze onderwijsredactie HEERLEN - Het schoolse bidden en psalmzingen is voor driekwart van de ouders die hun kind naar een christelijke school sturen, geen reden voor die keuze. Belangrijker zijn de waarden en normen die het christelijke onderwijs overdraagt. Maar ouders vinden het bijbrengen van kennis het belangrijkst.

Het Christelijk pedagogisch studiecentrum (CPS) heeft de motieven voor christelijk voortgezet onderwijs van 600 ouders onderzocht en vergeleken met soortgelijk onderzoek in 1973. In die 20 jaar is het belang dat ouders hechten aan uiterlijke vormen van het geloof, verschoven naar aandacht voor de waarden en normen in de school.

Ouders verwachten van protestantse scholen vooral dat ze het kind respect leren te hebben voor een ander, maar als hen wordt gevraagd wat ze in het algemeen belangrijk vinden voor een school, dan winnen de zakelijke aspecten het van de maatschappelijke en sociale.

Op een conferentie over de meerwaarde van de christelijke school, gisteren in Amersfoort, legden de deelnemers de nadruk op de waarden en normen. Geredeneerd vanuit christelijk perpsectief zou de leerling centraal moeten staan, ook als die het op school slecht doet of vervelend is.

Oud-rector K. de Jong uit Amsterdam vond dat op zich geen typisch kenmerk van een christelijke school. “Je mag dit van iedere school verwachten, maar van een christelijke school kan je het eisen.” De meerwaarde van de christelijke school is volgens hem gelegen “in de bron waaraan het christelijke onderwijs haar naam ontleent”.

Een mavo-directeur liet doorschemeren dat hij over de identiteit van zijn school slechts op gedempte toon spreekt. Benadrukt hij het christelijke karakter te veel, dan valt slechts leegloop te verwachten.

Medestanders had hij in de zaal niet. De meeste deelnemers vonden dat de school met de identiteit voor de dag moet durven komen. Naar het oordeel van CPS-directeur E. W. Alkema kan en moet de invulling van die identiteit per school verschillen, afhankelijk van de wensen van de ouders. Alkema beaamde volmondig dat dat vanuit marketing-oogpunt een raadzame strategie is. “Maar daar ben ik niet vies van. In onderwijskundig opzicht is marketing niet erg. Je hebt te maken met ouders en het is onvergeeflijk, als de school naar hen niet luistert.”

De voorzitter van het door onderwijsminister Ritzen ingestelde platform voor de pedagogische opdracht, oud-minister J. de Ruiter, bekende de discussie over de meerwaarde van de christelijke school moeizaam te vinden. Het leek hem het beste, niet te veel te praten, maar gewoon te doen. Hij veronderstelde dat dan de contouren van het christelijke onderwijs best te ontwaren zullen zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden