Waar zijn werklozen in 'Boksen op Zuid'?

In Rotterdam woon je niet ín Zuid, maar, zo weet ik als Rotterdammer, óp Zuid. Zoals je er ook niet dóór de tunnel gaat, maar ónder de tunnel door. En als je die tunnel dan uit bent, arriveer je ten slotte op de Coolsingel, waar PvdA-burgemeester Aboutaleb inmiddels hardere taal uitslaat dan Marco Pastors van Leefbaar Rotterdam. "Veel mensen op Zuid willen niet werken, er wordt ook veel fraude gepleegd", zegt hij in Roy Dames' vierluik 'Boksen op Zuid' (NTR). En: "Als je om tien uur opstaat en klaagt over werkloosheid, kun je van mij klapjes krijgen. Zes uur opstaan, brood smeren en hup de deur uit."

Zuid is dé multiculturele probleemwijk van Rotterdam. Er wonen tweehonderdduizend mensen, van wie een kwart werkloos. De integratie stokt. Een kwart van de jongeren verlaat voortijdig school. Aboutaleb heeft Pastors aangesteld om met dwingende maatregelen orde op zaken te stellen: óf je studeert óf je werkt. Zo moet dat voortaan op Zuid.

Dames volgde een jaar lang dat Nationaal Programma Rotterdam-Zuid en koos daarbij een verrassende observatiepost. Niet het stadhuis of het deelgemeentekantoor, nee de boksschool van Frans van den Heerik. Een goede keuze, want het gaat per slot van rekening om de wijkbewoners. Bovendien past deze aanpak bij de voorliefde van Dames voor het rauwe, onopgesmukte leven, zoals hij dat eerder indrukwekkend verbeeldde in 'Meiden van de Keileweg' over Rotterdamse straatprostitutie.

In boksschool Boxing '82 gaat eigenlijk alles goed. Alle nationaliteiten slaan er gebroederlijk op los, en Nederlands spreken is verplicht. Hoe groot is het contrast met de buitenwereld. We zien bokser Hasan waterpijp roken met een groep Turkse vrienden. De voertaal is Turks. Hasans vader beklaagt zich erover dat zijn zoons geen Nederlandse vrienden hebben en erg op Turkije zijn gefocust. "Mijn vrouw en ik kennen, ondanks ons gebrekkige Nederlands, wel veel Nederlanders." Hij vreest dat de segregatie steeds groter zal worden. Aan de autochtone kant is het al niet anders. Van den Heerik zit in een café met louter Nederlandse stamgasten. Twee typisch 'Zuidse' vrouwen hangen volks om zijn hals.

Sommige autochtonen zijn geheel verweesd geraakt in de multiculturele samenleving. Zoals Jaap van 84. Ook hij is bokser - Dames volgt er elke aflevering één - maar buiten de boksschool leidt hij een geïsoleerd bestaan. Hij herkent niets meer van het vroegere Katendrecht met z'n kroegen en z'n hoeren. Jaap zit altijd alleen. "Komt ook door mijn moeilijke karakter", geeft hij toe. Van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid heeft hij nog nooit gehoord. "Ik kijk niet zo veel Rotterdam tv", zegt Jaap.

Een ontroerend portret, en dat geldt in mindere mate ook voor dat van Hasan en de 15-jarige Jalal, afgelopen zondagmiddag. Alleen, wat hebben deze mannen, integratieproblemen uitgezonderd, met dé grote pijnpunten van Zuid te maken: opleiding en werk? Jaap is uitgewerkt, Hasan is aardrijkskundeleraar op de Ibn Ghaldounschool en Jalal studeert daar elektrotechniek aan het vmbo. Waar zijn de schooluitvallers en werklozen? Daar draait toch dat hele Nationaal Programma om? En toch zie je ze niet in 'Boksen op Zuid'. Terwijl zondag al het laatste deel is. Vreemd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden