Waar moet de snorfiets naartoe?

Gemeenten en ook de Tweede Kamer weten niet wat te doen met rappe tweewielers

Meer dan 1,1 miljoen brom- en snorfietsen zoeven er door Nederland. Een record. Maar deze tweewielers hebben een slechte reputatie. Inwoners van de grote steden vinden scooters en brommers vaak gevaarlijk, lawaaierig en vies. Hun vuil- en veiligheid staan ter discussie.

Uit onderzoek van Milieudefensie blijkt dat ruim 70 procent van de stedelingen een verbod wil op de meest vervuilende exemplaren: de knetterende tweewielers met tweetaktmotor. Grofweg 30 procent van alle geregistreerde brom- en snorfietsen heeft zo'n motor.

Een ban op de tweetakt zou de luchtkwaliteit in delen van stedelijke gebieden sterk verbeteren. Uit studies van (onder meer) TNO blijkt dat de tweetakt, waarin een mengel van olie en benzine wordt verbrand, tot 2700 keer vervuilender is dan een bestelbus. Fietsers die bij een stoplicht achter zo'n tweetakt staan, ademen veel ultrafijnstof in. Als de tweetaktjes naar de rijbaan worden verbannen, zou dat al een verbetering zijn.

De snor- en bromfietsen hebben ook de Tweede Kamer gehaald. Minister Schultz van Haegen (infrastructuur, milieu) wil gemeenten de mogelijkheid geven snor- en bromfietsen te verplichten in 50-kilometerzones op de rijbaan te rijden. Ook wil ze een helmplicht voor snorfietsen invoeren.

Worden de Tomos', Puchs en Piaggio's van het fietspad verbannen? De Tweede Kamer hakte de knoop niet door, de snorfiets is in februari weer onderwerp van debat. Struikelblok is de veiligheid. Het is onduidelijk hoe (on)veilig het op de weg wordt met brommers en snorfietsers erbij.

Organisaties als Bovag, Veilig Verkeer Nederland, ANWB en het Verbond van Verzekeraars vrezen voor gevaarlijke situaties. "Die tweewielers rijden maximaal 25 kilometer per uur", zegt Tom Huyskens van de Bovag. "Op wegen waar auto's 50 mogen rijden, gaat dat problemen opleveren."

Maar wat is dan de oplossing? De Bovag pleit voor meer verkeerscontroles en controles op bedrijven die scooters opvoeren. Een subsidieregeling voor het slopen of het inruilen van een tweetakt (voor een viertakt of een elektrische scooter) zou ook soulaas kunnen bieden.

Of een elektrische fiets. Huyskens meent dat de e-bike 'ongetwijfeld' een alternatief voor de tweetakt is. "Vooral de Speed Pedelec, de elektrische fiets die 45 kilometer per uur haalt. We verwachten dat die een grote vlucht gaat nemen." Dit jaar zijn er tot november 3300 Speed Pedelecs verkocht. Bovag denkt dat dit er tienduizenden per jaar worden.

Ook over deze e-bikes wordt gebakkeleid. Ze vallen nu onder de categorie 'snorfiets'. Dat betekent dat een (brommer)rijbewijs en een verzekering verplicht is. Het probleem is dat snorfietsen 25 kilometer per uur kunnen (en mogen) rijden, terwijl de Speed Pedelec veel harder kan.

Daarom worden de rappe fietsen vanaf 1 januari 2017 als brommer beschouwd met verplichte brommerhelm. Dat heeft tot discussie geleid in Den Haag: een grote helm zou kopers afschrikken en bovendien te warm zijn voor op de fiets.

Minister Schultz laat nu onderzoek doen naar een speciale helm voor de Speed Pedelecs. Huyskens wil snel duidelijkheid. "Over ruim twaalf maanden is het al zo ver. Dan mag het niet zo zijn dat er maar een paar modellen van een laagdrempelige en veilige helm voor de e-bike zijn."

Utrechtse binnenstad scootervrij?

Utrecht wil een milieuzone invoeren voor vuile snorfietsen en brommers. De stad stelt geld beschikbaar voor eigenaren die hun tweetakt naar de sloop brengen of vervangen door een schoner model. Vanaf 2016 gaat Utrecht gevaarlijk geparkeerde scooters verwijderen. Ook kijkt de stad, net als Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, of ze fietspaden scootervrij kan maken. Amsterdam besloot gisteren dat scooters van voor 2011 over twee jaar niet meer welkom zijn in het gebied binnen de ring A10.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden