Waar is Jean-Luc Godard toch gebleven?

Paniek. De grote Franse filmvernieuwer Jean-Luc Godard (79) bleek begin deze week niet in Cannes te zijn gearriveerd om de première van ’Film Socialisme’ te begeleiden, zoals zijn nieuwe opus heet. Er werd meteen gegrapt dat de regisseur – een berucht sigarenroker – waarschijnlijk in een ’aswolk’ was blijven hangen. Een ander grinnikte met een verwijzing naar de zaak-Polanski dat nu ook Godard, woonachtig in het Zwitserse Rolle, was aangehouden bij de grens.

Michael Haneke – vorig jaar met ’Das weisse Band’ nog winnaar van de Gouden Palm en deze week door de Franse minister van cultuur Frédéric Mitterrand benoemd tot ’Commandeur des Arts et des Lettres’ – was samen met zijn echtgenote naar de middagvoorstelling gekomen in het Théâtre Debussy. Van hoofdrolspeler Godard was geen spoor te bekennen. Vreemd zo’n half-lege vip-rij, en een persconferentie die opeens wordt afgelast.

Na wat speurwerk dook er in een Franse krant een kort briefje op dat Godard naar festivalprogrammeur Thierry Frémaux had gestuurd met de even poëtische als cryptische boodschap dat hij vanwege ’problemen van Griekse aard’ verstek moest laten gaan. Het handgeschreven briefje, dat naar verluidt een portret van de Japanse cineast Ozu bevatte, laat geheel in lijn met Godards werk van de laatste jaren, genoeg ruimte voor speculatie en associatie. De een houdt het erop dat de regisseur, die dit jaar tachtig wordt, gewoon ziek is. De ander fantaseert over productieperikelen.

Wat de film betreft, die is vooral als essay-film zeer te genieten. Rode draad is een cruiseschip dat verschillende havens van de Middellandse Zee aandoet. En terwijl we aan het reizen zijn, filosofeert Godard over verleden, heden en toekomst van Europa, over oorlog, democratie, en vooral over taal. Zelfs de ondertitels zijn deel van het kunstwerk, met de reductie van de overwegend Franse dialogen tot enkele Engelse steekwoorden. In Godards mijmeringen en rijmelarijen treffen we het filmpje van de twee miauwende katten dat een hit was op YouTube, evenals een clipje van de trapezewerkers uit ’Les plages d’Agnès’ van Agnès Varda (81) die ook naar de nieuwe film van haar oude Nouvelle Vague-collega was gekomen. Lama’s en ezels zijn bij Godard verder even prominent aanwezig als de Amerikaanse singer-songwriter Patti Smith.

In zijn voortdurende experimenteerdrang zette Godard zijn film in een versnelde versie van vier minuten al op YouTube. De distributeur van de film, Wild Bunch, zou de film deze week al aanbieden op Video On Demand (VOD).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden