Waar gaat Philips' lichtdivisie heen?

Concern vertelt nog niet wat er met afgesplitste verlichtingspoot gaat gebeuren. Medische tak boert goed.

Uitgerekend in het jaar dat Philips zijn 125-jarig jubileum viert, splitst het zijn divisie Licht (Lighting) af. Uitgerekend in het jaar dat die divisie voor het eerst meer dan de helft van zijn omzet uit led-verlichting haalt, komt Licht op eigen benen te staan. Maar wie wordt de nieuwe eigenaar?

Zestien maanden nadat Philips-topman Frans van Houten de splitsing aankondigde, is dat nog altijd niet duidelijk. Een ander bedrijf? Private investeerders? Een beursgang? Voor 1 juli is er uitsluitsel, zei Van Houten gisteren bij de presentatie van Philips' resultaten over 2015. En misschien houdt het andere Philips (Philips Healthtech) wel een belang in het lichtbedrijf.

Het duurt lang, die splitsing. 'Twaalf tot achttien maanden', voorspelde Van Houten in september 2014, maar langer zou ook kunnen, zei hij later. Die twaalfde maand is voorbij, die achttiende (maart 2016) nadert. Van Houten schatte dat de splitsing 300 à 400 miljoen euro zou kosten en mogelijk meer. Dat laatste zou kunnen.

In 2015 gaf Philips al 183 miljoen euro uit aan de splitsing. Dit jaar komt er 200 tot 300 miljoen euro bij. Vooral de ontvlechting van IT-systemen kost veel geld. Daarbij moeten er bezittingen worden verdeeld in de ruim honderd landen waar Philips zit. Als Licht naar de beurs gaat, betekent dat nog meer kosten.

In het jaar dat Licht loskomt van Philips, bereikt het een mijlpaal. Meer dan de helft van de omzet komt in 2016 uit led-verlichting - vorig jaar was dat nog 48 procent. De gloeilamp, het oer-product van Philips, verliest steeds meer terrein aan zijn duurdere, maar energiezuinigere opvolger.

Omdat de afzet van 'oude' lichtproducten iets harder daalde dan de verkoop van 'nieuwe' producten zoals led steeg, daalde de totale omzet van Licht met 3 procent. Inclusief valuta-effecten was er wel een flinke omzetgroei van 8 procent. Licht maakte meer winst dan vorig jaar. Er werken ruim 33.000 mensen bij Philips' lichtpoot.

In het andere Philips - dat Philips Healthtech gaat heten - komen de productie van medische apparatuur en de fabricage van huishoudelijke apparaten en producten. Het aanbod varieert van ingewikkelde apparatuur voor ziekenhuizen tot apparaatjes waarmee mensen zelf hun gezondheid in de gaten kunnen houden. En tot scheerapparaten, elektrische tandenborstels, producten voor baby's (Avent) en pannen om soep te maken. Philips boerde vorig jaar vooral goed met zijn zorgproducten voor consumenten.

Ook de afzet van medische apparatuur was hoger dan in 2014. Philips verkoopt veel van die apparaten, zoals scanners, in de VS en verwacht dat ook in China te gaan doen. Van Houten gelooft dat China fors zal investeren in zijn gezondheidszorg. Nu zijn er te weinig ziekenhuizen en de wachtlijsten zijn vaak lang, zei hij.

Philips als geheel boekte vorig jaar een omzet van 24,2 miljard euro (vooral dankzij valuta-effecten was dat 13,5 procent meer dan in 2014) en een nettowinst van 659 miljoen (was: 411 miljoen). De winst werd sterk gedrukt door een serie eenmalige uitgaven ter waarde van zo'n 900 miljoen euro.

Vorig jaar was er ook zo'n berg eenmalige kosten: 1,1 miljard. Beleggers reageerden opgetogen op de cijfers. Het aandeel steeg gisteren met 6,5 procent.

undefined

Prima belastingbetaler

Betalen grote bedrijven vaak (te) weinig belasting? Nou, Philips niet, bezwoer topman Frans van Houten gisteren. Volgens hem is Philips een ordentelijke belastingbetaler en zouden andere bedrijven dat ook moeten zijn. Hij wilde niet zeggen op wie hij doelde. Afgezet tegen de winst betaalt Philips over 2015 zo'n 30 procent belasting. Streekgenoot ASML betaalt 13 procent, zo meldde het vorige week. Topman Peter Wennink zei toen dat ASML 'veel belasting betaalt'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden