Waar dagelijks 50.000 auto's door Maastricht raasden, pakt Bert nu zijn rustmomentje

De Groene Loper in Maastricht, in plaats van langsrazend verkeer komen er bomen en nieuwe woningen. Beeld *

Het beruchte stukje snelweg dwars door Maastricht is ondertunneld. Op het dak verrijst een park.

Voor de Lourdeskerk neemt Bert Ronaldson (63) elke dag eventjes zijn vaste stek in. Op zijn stilstaande scooter rookt hij een sigaretje en kijkt hij naar het kruispunt van de President Rooseveltlaan met de Voltastraat. In zijn tienerjaren verloor hij op deze plek goede vrienden, bij afzonderlijke ongevallen: Jerom in 1973, Nico twee jaar later. Twee stoplichten verder kwam Marianne aan haar einde. Op de kruispunten van de A2 loerde altijd de dood. Al veertig jaar staat Bert elke dag even bij hen stil.

Tegenwoordig is dat voor hem een rustmomentje. De stoplichten zijn verdwenen, aan weerszijden van een wandelpad met bomen erlangs rijdt het verkeer in een bescheiden tempo langs. De President Rooseveltlaan is het middelpunt van de Groene Loper die wordt aangelegd nadat de A2 in juni 2017 volledig ondergronds ging. Herdacht Bert zijn vrienden tot vorig jaar in de uitlaatgassen, nu is er stilte. "Het is een gek idee dat een paar meter onder ons de auto's voorbijrazen. Nu laten mensen hier hun hond uit."

Vincent Grummer Beeld Akinci Orkun

Goede reis!

Even verderop woont Vincent Grummer met zijn vrouw. Hun huis stond jarenlang op enkele meters van de A2. "Zonder een verhuiskaart te hebben verstuurd zijn wij overgegaan van een woning aan de snelweg naar een huis in het park." Het maakt hem een blij man. "Ik heb me nooit geërgerd aan de A2. We kozen in 1992 bewust voor dit huis, omdat het dicht bij het station staat. Maar nadat de snelweg werd afgesloten, hoorde ik in mijn huis dingen die ik nog nooit had gehoord. De bel van een overweg, zo'n anderhalve kilometer verderop."

Wie nu langs de President Rooseveltlaan wandelt, kan zich niet voorstellen dat hier tot voor kort meer dan 50.000 voertuigen per etmaal reden. Na de ondertunneling wordt nu het bovengrondse gedeelte aangepakt. Nederlands meest bekende stukje snelweg van weleer heet nu de Groene Loper. Oude flats zijn gesloopt, de komende jaren komen er nieuwe woningen voor in de plaats. 

Het verkeer dat overblijft, is bestemmingsverkeer. Vakantiegangers die via Luik naar zuidelijke oorden reizen, krijgen het Maastrichtse centrum niet meer te zien. "Collega's belden altijd als ze bijna bij mijn huis waren. Ging ik even in de tuin staan om ze een goede reis te wensen", lacht Grummer.

Grote groepen scholieren

Niet alle Maastrichtenaren zijn blij met de herinrichting. Aan de tunnelingang aan de noordkant heeft Leon Boumans (48) vijf jaar geleden met vrouw en acht kinderen zijn huis moeten verlaten dat op de nominatie staat om te worden gesloopt. De werkzaamheden pal voor zijn nieuwe huis, schuin tegenover, bezorgden hem bergen overlast. "Veel meer dan de A2 ooit heeft gedaan. Die hoorde ik al niet meer. Aan het geluid van de snelweg kun je wennen."

Bert Ronaldson Beeld Akinci Orkun

Maar de meesten zijn gelukkig met de rustgevende infrastructuur die ervoor in de plaats is gekomen. Bert Ronaldson brengt in herinnering hoe dagelijks grote groepen scholieren de A2 kruisten. Met die drukte was het volgens hem normaal dat er af en toe een dode viel. Nu kijkt hij om zich heen en ziet hij een oase van rust. Het is een plaatje dat Jerom, Nico en Marianne niet mee mochten maken. Morgen komt hij daarom weer.

Beeld L&F

Snelverkeer dwars door de stad

Een serie van zes verkeerslichten maakte de A2 bij Maastricht jarenlang tot een berucht stuk snelweg. Het verkeer had veel last van files, omwonenden gingen gebukt onder het voortdurende verkeersgeluid, de vuile lucht en gebrekkige verkeersveiligheid. De oplossing werd gevonden in de tweeënhalve kilometer lange, dubbellaagse Koning Willem-Alexandertunnel met een laag voor doorgaand verkeer en een laag voor verkeer met bestemming Maastricht. Eind 2016 gingen de eerste auto's door de tunnel, in juni 2017 kwam er een definitief einde aan de A2 door Maastricht. Het tunneldak is sindsdien heringericht als een parkachtige omgeving. Het duurt naar verwachting tot 2026 voordat de Groene Loper helemaal af is.

Lees ook: 

Een toonvast driewerf 'hoera' weerklinkt tegen de wanden van de A2-tunnel in Maastricht. De vijftig leden van mannenkoor Mastreechter Staar hebben reden voor blijdschap: de tunnel is bijna af én blijft binnen het budget.

De Koning Willem Alexandertunnel verlost Maastricht van het snelverkeer door zijn straten, maar de wijken rond de tunnelmonden zijn bang dat de vervuiling daar juist toeneemt. En dus klinkt er protest.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden