Waar blijft dat Spotify-geld? Bij de platenmaatschappij.

null Beeld anp
Beeld anp

Uit woede haalde popster Taylor Swift in november haar muziek van streamingdienst Spotify. Ze vond de vergoeding die ze kreeg per gedraaid nummer veel te weinig. Maar moet haar boosheid zich wel richten op Spotify? Een nieuw Frans onderzoek laat zien dat ze misschien beter een hartig woordje met haar platenmaatschappij moet spreken.

Wie op Spotify onbeperkt nummers wil luisteren, moet tien euro per maand betalen. Spotify heeft aangegeven dat het bedrijf ongeveer 70 procent van dat geld doorsluist naar rechthebbenden van de muziek. Dit kunnen zowel artiesten als platenmaatschappijen zijn, die met elkaar afspraken maken over de rechten van een nummer.

Het is moeilijk inzicht krijgen in de verdeling van die 70 procent, omdat platenmaatschappijen dat nooit bekend maken. Maar dat veel artiesten vinden dat ze te weinig geld krijgen, is wel duidelijk. Niet alleen Taylor Swift, maar ook onder andere de Black Keys, Thom Yorke (de voorman van Radiohead) en Paul McCartney haalden hun muziek (tijdelijk) van Spotify.

Het onderzoek van de Franse SNEP, de beroepsorganisatie van Franse platenmaatschappijen, laat dat nu zien wie het geld dat een abonnee neerlegt in Frankrijk in bezit krijgt. Het komt er op neer dat platenmaatschappijen per tien euro 'inschrijfgeld' daar gemiddeld 4,56 euro aan overhouden. Dat staat gelijk aan 73 procent van de uitbetaling die Spotify doet, wanneer de belastingen en het bedrag voor Spotify zelf van die tien euro worden afgetrokken. Als zoveel geld in Frankrijk al naar de muzieklabels gaat, dan is het te verwachten dat ook elders de verdeling niet veel anders is.

Taylor Swift, hier in actie in New York, was de laatste popster die haar muziek van Spotify haalde. Beeld REUTERS
Taylor Swift, hier in actie in New York, was de laatste popster die haar muziek van Spotify haalde.Beeld REUTERS

Dat wil niet zeggen dat de platenmaatschappijen met dit rapport toegeven dat ze veel geld zelf houden. Volgens de platenmaatschappijen is de winst op die omzet namelijk veel kleiner. Zo'n 95 procent van de inkomsten gaat namelijk op aan het bekostigen van onkosten, zeggen ze. Per tien euro maakt een platenmaatschappij slechts 26 cent winst. Dit zou kunnen verklaren waarom artiesten als Taylor Swift weinig geld zouden terugzien.

Lagere kosten
Het is echter de vraag of die bewering klopt. Streaming levert namelijk altijd geld op, ook als de muziek al jaren oud is. De kosten voor het maken van een nummer zijn vaak al afgeschreven. Bovendien zijn de kosten van platenmaatschappijen gedaald, ten opzichte van vroeger, toen ze nog duizenden cd'tjes moesten produceren en verschepen. Tegenwoordig volstaat een druk op de upload-knop. Tot slot zijn de muzieklabels bovendien aandeelhouders in Spotify. Een deel van de winst van het bedrijf vloeit dus ook op die manier terug naar de muzieklabels.

Taylor Swift zou er daarom wellicht goed aan doen eens te praten met haar platenmaatschappij, de Big Machine Label Group (een onderdeel van Universal). Het is bovendien de vraag of het slim is om de streamingdiensten vaarwel te zeggen. De digitale markt groeit zo hard, dat het wellicht beter is om in te spelen op die trend. "Streaming is uitgegroeid tot het meest winstgevende deel van de digitale muziekmarkt", aldus het rapport. "Het vertegenwoordigt 16 procent van de totale opbrengsten van de markt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden