Waar ben je en wat ga je kopen?

Foursquare zet kritische consument in voor slimme advertenties

De grote concerns Microsoft en American Express azen op een belang in het bedrijf Foursquare. Deze vier jaar jonge onderneming maakt een app die veertig miljoen mensen ter wereld gebruiken. Nu experimenteert het bedrijf met een nieuwe vorm van adverteren. De waarde van Foursquare wordt inmiddels geschat op een half tot een miljard dollar.

Zoals een VVV-kantoor papieren stadskaarten verkoopt, zo geeft Foursquare een digitale stadskaart weg met een soort gastenboek in app-versie - een programma voor de smartphone.

Via deze gratis app geeft de gebruiker met zijn smartphone aan Foursquare door waar hij is en waar hij naar zoekt: mensen, producten, bedrijven, concerten. Als iemand bijvoorbeeld zin heeft in een glas Guinness zoekt Foursquare naar advertenties van Ierse pubs in de buurt. De gebruiker maakt hieruit een keuze en via de gps wordt automatisch doorgegeven aan Foursquare of hij een Iers café binnenstapt.

Na zijn bezoek kan de gebruiker zijn ervaringen achterlaten op Foursquare in de vorm van een kleine recensie. Deze kritische uitlatingen zijn voor app-gebruikers en bedrijven interessant. De andere gebruikers passen hierop hun keuzes aan en bedrijven kunnen zo rekening houden met de wensen van hun klanten.

Net als andere grote sociale media-bedrijven, Google en Facebook, verdient Foursquare geld met advertenties. Sinds vorige maand test het bedrijf een nieuw advertentiesysteem in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Turkije, Brazilië en Rusland. Als een Foursquaregebruiker dichtbij een stadscentrum is, krijgt hij advertenties op het scherm van zijn telefoon te zien van winkels of musea die hij vaak bezoekt of die bij zijn interesses passen.

Hoewel soortgelijke bedrijven druk experimenteren om, al dan niet met advertenties, geld te verdienen, doet Foursquare dat op een nieuwe manier. Een winkel krijgt pas een factuur voor de advertentie op de mat als een Foursquaregebruiker de winkel daadwerkelijk binnenloopt nadat hij de advertentie zag op zijn smarttelefoon.

"Foursquare is een voorloper op dit gebied," zegt Steven Peters, sector analist Technologie, Media en Telecom bij ABN-Amro.

Tot nu toe levert deze manier van adverteren drie keer meer op dan Foursquare aanvankelijk dacht, zegt Steven Rosenblatt, financieel manager bij Foursquare in een interview met Business Week. De daadwerkelijke inkomsten geeft hij niet vrij. Foursquare spreekt zich ook niet uit over de gesprekken met mogelijke geïnteresseerde investeerders, zoals Microsoft, American Express en nog onbekende bedrijven.

40 miljoen gebruikers
Vier jaar geleden, in 2009, lanceerden David Crowley en zijn zakenpartner Naveen Selvadurai de eerste versie van Foursquare. Gebruikers meldden zich al snel en inmiddels staat de teller op meer dan veertig miljoen mensen wereldwijd. Via gps laten deze miljoenen mensen dagelijks zo'n 4,5 miljard keer weten waar zij verblijven. Achter de grote namen Facebook en Twitter neemt Foursquare een plaatsje in halverwege de top twintig van alle sociale-mediabedrijven.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden