vwoWeekenden lang nakijken

Dennis Horvath

Docent Dennis Horvath kijkt de eindexamens van zijn leerlingen na. Dat kost hem veel vrije tijd, maar hij doet het graag. Trouw tekent dagelijks de ervaringen op van leerlingen en medewerkers van het Coornhert Lyceum in Haarlem.

Nakijken doet docent economie Dennis Horvath achter zijn bureau, in de bieb of in een lunchroom met een broodje zalm en een kopje koffie. "Ik wil niet de hele dag in dezelfde stoel zitten, dan word ik gek." Gezien de tijd die hij kwijt is aan het nakijken van de eindexamens, is dat niet zo vreemd. Drie vrije weekenden geeft hij ervoor op. "Ik besteed ongeveer twaalf uur per klas. Alles nog een keer doornemen kost twee uur. Daarna moet ik het nog bespreken met de tweede corrector." Een docent van een andere middelbare school controleert het nakijkwerk van Dennis. Soms ontstaat er onderling een discussie over de beoordeling van een vraag. "De één vindt het antwoord bijvoorbeeld wel goed geformuleerd en de ander niet. Je probeert elkaar dan te overtuigen." In groeps-chats of op internetfora kan Dennis advies vragen aan andere economiedocenten. "Dan vraag ik: wat zouden jullie doen met zo'n antwoord? Zeggen zij dat het geen punten waard is, dan ga ik daarin mee. Met pijn in mijn hart zet ik dan een nul bij die vraag neer."

Die extra feedback heeft Dennis af en toe wel nodig. Hij probeert objectief naar de antwoorden van zijn leerlingen te kijken, maar dat kan hij nooit helemaal. "Mijn trucje is per vraag nakijken en niet per leerling", zegt Dennis. Hierdoor vergeet hij na verloop van tijd welke leerling hij voor zich heeft.

Soms kan hij het toch niet laten een blik op de namen te werpen. "Ik denk dat ik onbewust kijk. Ik ben ook continu in mijn hoofd tegen die kids aan het praten. Dan zeg ik: 'lekker meissie' of 'super kerel'."

Nakijken kan ook confronterend zijn. "Een deel van mijn werkzaamheden zit in hun cijfer. Als blijkt dat iedereen op zijn plaat gaat, dan heb ik het niet goed uitgelegd." Maar wanneer het wel goed gaat, kan hij daar extra van genieten: "Het voelt als een beloning als ik zie dat de leerlingen hebben geluisterd en de berekeningen maken zoals ik het heb uitgelegd." Heel even vergeet Dennis dan de uren.

agenda

vmbo BB:

9.00-10.30 aardrijkskunde

13.30-15.00 maatschappijleer

vmbo KB/GL/TL:

13.30-15.30 maatschappijleer

havo:

13.30-16.30 scheikunde

vwo:

9.00-12.00 filosofie

13.30-16.00 Frans

Examen antwoord

Uit het antwoord moet blijken dat

- de aortawand zeer elastisch is om de hoge/pulserende bloeddruk te weerstaan / om het bloed (dat na een kamersamentrekking in de aorta komt) voort te stuwen / om de bloeddruk/stroomsnelheid hoog te houden

- door middel van het gladde spierweefsel in pre-capillaire slagadertjes de doorbloeding van een orgaan geregeld kan worden / de bloedstroom naar een weefsel actief verminderd kan worden

De wand van de aorta is anders samengesteld dan die van pre-capillaire slagadertjes. Dat verschil in bouw heeft te maken met de functie.

¿ Waarom is het van belang voor de functie van de aorta dat de wand relatief veel elastische vezels heeft?

¿ Waarom is het van belang voor de functie van pre-capillaire slagadertjes dat de wand relatief veel glad spierweefsel bevat?

Examen gisteren

Het vwo-examen biologie ging Eric Riedijk best goed af. Bij twee vragen had hij wel het gevoel dat er informatie miste over het gen van de ouders. "Ik heb daar maar iets uitgevogeld."

Het laatste half uur had Eric over om zijn antwoorden te controleren. Hij heeft achteraf geen antwoorden meer aangepast. "Daar doe ik niet aan. Dat is gevaarlijk."

Het examen na afloop bespreken met medeleerlingen doet hij niet. "Het is gebeurd, ik kan er toch niks meer aan veranderen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden