VW-topman VS op pijnbank

Kever-eigenaren in Congres VS accepteren echter verweer: Zonden zijn 'Made in Germany'

Waarom zou Volkswagen ooit nog auto's moeten mogen verkopen in de VS? Wat gaat directeur Michael Horn van Volkswagen Group of America in de gevangenis lezen? Hoe kan hij 's nachts nog slapen?

Tegen het einde van de hoorzitting voor een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden over het gesjoemel met dieselmotoren, knetterde het even zoals het in dat soort gevallen vaak knettert, met tirades die vooral voor de kiezers thuis zijn bedoeld.

De retorische vragen werden gesteld door afgevaardigde Peter Wells uit Vermont, die ze weer had gekregen van Volkswagen rijdende mensen in zijn district. Maar eentje beantwoordde Horn toch: Nee, hij slaapt 's nachts niet goed. Want ook hij voelt zich verraden door het bedrijf waar hij al 25 jaar werkt.

De hoorzitting was de eerste stap in een onderzoek door het Huis van Afgevaardigden naar de manier waarop het autobedrijf de normen voor uitstoot van dieselauto's ontdook. Een verborgen computerprogramma regelde dat de uitstootreductie optimaal was als de auto op een rollenbank stond om te worden getest, maar een stuk minder goed wanneer de auto op de weg was en de door de bestuurder verwachte prestaties moest leveren.

Namens Volkswagen bood Horn daarvoor gisteren zijn excuses aan. De directeur, niet thuis in de technische details van de software-truc, Engels sprekend met een Duits accent, leek op papier een uitgelezen slachtoffer voor een rij woedende afgevaardigden. Maar de meeste ondervragers accepteerden zijn verweer dat de zonde in Duitsland was begaan.

De afgevaardigden leken te wedijveren in teleurgestelde liefde voor Volkswagen. "Ik had een Kever die ik helemaal uit elkaar kon halen en weer in elkaar kon zetten, en dan reed hij nog", zei voorzitter Tim Murphy. Vicevoorzitster Diana DeGette erfde een Kever cabriolet van haar grootmoeder 'zonder één regel computercode'. Afgevaardigde Morgan Griffith uit Virginia vertelde over zijn geliefde Passat, die hij verkocht met 376.00 mijl (605.000 kilometer) op de klok en de afspraak dat de nieuwe eigenaars hem zouden bellen als hij de 400.000 mijl zou passeren.

Het doel van de onderzoekscommissie is om vast te stellen wat er gebeurd is, wie er van wist en wat de gevolgen voor dealers en klanten zullen zijn. In de praktijk kon Horn vooral over het laatste iets vertellen, en het viel de commissie moeilijk daar kritiek op te hebben. Volkswagen heeft de bonussen voor dealers vrijgegeven: die krijgen ze of ze nu wel of niet hun doelstellingen halen op het gebied van verkoop en klant-tevredenheid. En ze krijgen geld om klanten tegemoet te komen. Dat was het moment dat hij even de Duitse reserve liet varen: "Ik heb een videoboodschap opgenomen voor onze dealers, en ik heb gehoord dat die het aan hun gezinnen hebben laten zien, en zeiden: zo moet je dat dus doen."

Dat op het hoofdkantoor van VW in Duitsland voor tevredenheid geen plaats is, hoefde niemand Horn uit te leggen. Toen hij uit de doeken deed hoe Volkswagen komend jaar de half miljoen betrokken auto's gaat repareren, werd hem de vraag gesteld waarom, als dat kennelijk kon, het niet meteen goed was gedaan. "Goede vraag", zei hij grimmig.

Via hem hadden de afgevaardigden nog wel een paar adviezen voor zijn bazen in Wolfsburg. Volgens afgevaardigde Chris Collins uit New York is de 6,5 miljard euro die Volkswagen voorlopig heeft gereserveerd voor boetes en schadevergoedingen een orde van grootte te klein. "Als je de eigenaars van die half miljoen auto's hun geld teruggeeft, ben je daar al aan. Reken maar op 68 miljard."

En hij had nog een advies voor Volkswagen: hef de octrooi-afdeling maar op.

"Want als de programmeurs eerst vastzaten, en opeens de oplossing hadden om die motoren de milieu-eisen te laten halen, dan is dat toch een doorbraak? Dan gaan ze toch kijken hoe die geweldige oplossing te patenteren is? Als ze dat niet hebben gedaan, dan is dat incompetentie - maar dat geloof ik eigenlijk niet - of een samenzwering."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden