VW-top lijkt meer bezig met eigen bonussen dan met dieselschandaal

Nog steeds extra beloningen voor de directie, alleen minder hoog. Werknemers en aandeelhouders boos.

Onder zware druk van binnenuit en buitenaf stemt de directie van Volkswagen in met een verlaging van de eigen bonussen over 2015. Duitse media spreken van een korting van 30 tot 50 procent. Dat is de (voorlopige) uitkomst van een strijd die Volkswagen de afgelopen weken lamlegde. Een strijd tussen de directie enerzijds en de raad van commissarissen, vakbonden en aandeelhouders anderzijds. Een interne strijd die de top van het Duitse autoconcern zich eigenlijk niet kan veroorloven.

Volkswagen verkeert sinds de onthulling van het dieselschandaal in september vorig jaar in de diepste crisis uit de historie van de onderneming. Amerikaanse autoriteiten noemen het een van de grootste milieuschandalen ooit.

Als een onafwendbare vloedgolf zullen wereldwijde miljardenboetes, bezuinigingen en massaontslagen Volkswagen de komende tijd overspoelen. Omdat de hoogte van die golf nu nog niet goed in te schatten is, blijft het voorlopig onduidelijk in welke staat de Wolfsburgse autobouwer weer boven komt drijven. Maar vast staat dat Volkswagen tot in de kern getroffen wordt. Vandaar dat betrokkenen van de directieleden ook enige opoffering eisen.

VW gaf eind september toe dat het 11 miljoen dieselauto's had uitgerust met manipulatieve software om ze schoner te doen lijken tijdens officiële tests. Nu gaat het bedrijf de cruciale fase van de afwikkeling van het schandaal in. Volgende week moet Volkswagen de Amerikaanse milieutoezichthouders een plan presenteren om de 565.000 sjoemeldiesels in de VS te repareren. Aandeelhouders en gedupeerden in het land dienden al claims in ter waarde van vele miljarden dollars.

Op 28 april presenteert het concern het uitgestelde jaarverslag over 2015. 29 van de 30 grootste Duitse beursgenoteerde bedrijven deden dat al veel eerder. Alleen Volkswagen ontbreekt nog, want het verwerken van de financiële schade en definitieve bonussen in de cijfers zorgt voor vertraging. Analisten verwachten dat de financiële schade oploopt tot ruim 50 miljard dollar (44 miljard euro). Voor zover bekend zet VW alvast een bedrag van 8,7 miljard euro opzij.

Hoewel dat door verschillende partijen wel werd nagestreefd, ziet de directie onder aanvoering van topman Matthias Müller niet van de gehele bonusuitkering af. De op een na grootste aandeelhouder van Volkswagen, de Duitse deelstaat Nedersaksen, meldde bij monde van premier Stephan Weil (SPD) dat een 'duidelijk signaal' noodzakelijk is, en hevige discussies nog zullen volgen. Nedersaksen bezit twee zetels in de raad van commissarissen en een aandeel van 20 procent in Volkswagen.

Voor vertegenwoordigers van de aandeelhouders en de 600.000 werknemers is het gebaar van de directie niet voldoende. "Het is vanuit ons oogpunt heel duidelijk dat geen enkele bonus aan het management uitgekeerd mag worden", stelt beleggersverenging SdK.

In een officiële verklaring deelde Volkswagen zelf het volgende mee: 'De directie en de raad van commissarissen zijn het erover eens dat ook bij het uitreiken van de bonussen een signaal afgegeven moet worden, gezien de huidige omstandigheden. Momenteel worden verschillende modellen besproken.' Over de omvang van de geplande bonusverlaging doet Volkswagen (nog) geen uitspraken.

Ook de nieuwe voorzitter van de raad van commissarissen, Hans Dieter Pötsch, is bereid een deel van zijn geld af te staan. Pötsch verruilde kort na het uitbreken van het dieselschandaal zijn positie als financieel directeur voor die van voorzitter van de rvc. Hij werd het middelpunt van kritiek toen bekend werd dat Volkswagen hem 10 miljoen euro betaalde, om zijn oude contract af te kopen dat nog drie jaar doorliep. Pötsch zei woensdag een groot deel van dat bedrag af te staan.

De negenkoppige Volkswagen-directie ontving in 2014 in totaal 70 miljoen euro aan bonussen, waarvan 54 miljoen prestatiegerelateerd was. Dat is bijna het dubbele van de 37 miljoen euro die de achtkoppige directie van concurrent Daimler aan vast en flexibel salaris kreeg, meldt persbureau Reuters.

Het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day, ingehuurd door VW om het dieselschandaal te onderzoeken, rapporteert 22 april zijn bevindingen aan de raad van commissarissen. Op diezelfde dag geeft Volkswagen uitsluitsel over hoogte van de bonussen.

Veel minder Volkswagens verkocht

Het Europese marktaandeel van autobouwer Volkswagen is afgelopen kwartaal op het laagste niveau in vijf jaar beland, zo werd gisteren bekend. In Duitsland zelf kreeg het concern een fikse tik. Er was sprake van een afname in de verkoop met 8,2 procent. Het Volkswagenconcern is nog steeds marktleider in Europa in de eerste drie maanden van het jaar met 23 procent van de autoverkopen.

Inclusief merken als Skoda, Seat, Audi en Porsche verkocht Volkswagen in de Europese Unie wel 3,7 procent meer personenwagens dan een jaar eerder. Het ging in totaal om een zo'n 889.000 voertuigen.

Grote concurrenten als Renault, Ford, Opel en Fiat Chrysler zagen hun verkopen echter harder toenemen. Volkswagen moest hierdoor in maart voor de zevende maand op rij terrein prijsgeven.

Van de grote automarkten liet Italië in het eerste kwartaal de sterkste verkooptoename zien (plus 20,8 procent), gevolgd door Frankrijk (plus 8,2 procent). In Nederland was wel sprake van een behoorlijke dip. Hier kelderden de verkopen juist, met 10,2 procent naar een kleine 99.000 stuks. Dat had te maken met een verkoophausse in november en december vorig jaar toen veel mensen een auto aanschaften om nog te kunnen profiteren van oude bijtellingsregels.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden