VW en Ford slaan de handen ineen

Het was vooral Fords nieuwe Mustang convertable die veel bekijks trok op de autoshow in Detroit. Beeld EPA

Ford en Volkswagen gaan intensief samenwerken. Ze willen inzetten op bestelwagens en pick-ups, en ook onderzoeken hoe ze samen elektrische en zelfrijdende auto’s kunnen ontwikkelen.

Ford en Volkswagen gaan collectief bestelwagens en middelgrote pick-ups bouwen en onderzoeken nog wat ze voor elkaar kunnen betekenen bij het ontwikkelen van elektrische en autonome voertuigen. Volgens VW-topman Herbert Diess en Ford-topman Jim Hackett moeten de eerste gezamenlijk ontwikkelde auto’s in 2022 op de markt komen. 

“Logisch dat autofabrikanten elkaar meer gaan opzoeken gezien de gigantische investeringen in de transitie naar elektrische auto’s en autonoom rijden”, zegt Max Erich, sector­econoom Automotive bij ING. “Zowel VW als Ford investeert daar miljarden in. Door bepaalde zaken samen te ontwikkelen kun je kosten delen.”

Flirt

Opmerkelijk is wel dat de Volkswagen Groep (VW, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda) binnen het eigen concern al veel uitwisselt om geld te besparen. Zo delen veel modellen van Audi, Volkswagen, Seat en Skoda zowel de motoren als het onderstel. Dat de gigantische fabrikant uit Wolfsburg (goed voor zo’n 10 miljoen auto’s per jaar) nu naar het eveneens forse Ford toetrekt (6,6 miljoen auto’s in 2017) is evenwel niet voor het eerst. In de jaren negentig sloegen de twee bedrijven de handen al ineen voor het bouwen van een familiewagen: de eerste generatie VW Sharan en de Seat Alhambra zijn technisch identiek aan de Ford Galaxy.

De jongste flirt lijkt vooral voordelen te bieden voor Ford, dat met name in Europa kampt met beroerde bedrijfsresultaten. Het bedrijf stopt met de productie van verliesgevende modellen en schrapt duizenden banen.

Dat de Amerikanen en Duitsers elkaar nu vinden voor de productie van bestelwagens en middelgrote pick-ups, schaadt het merkimago bovendien niet of nauwelijks. Erich: “Bij lichte bedrijfswagens gaat het er vooral om een goed en praktisch product te kunnen bieden tegen lage kosten. Er is minder merk-emotie dan bij personenauto’s.”

Andere producenten gingen Ford en Volkswagen in dat segment al voor. Zo maakt Mercedes voor de X-klasse pick-up gebruik van een platform van de Nissan Navara, was de vorige generatie Opel Combo in feite een Fiat Doblo, die op zijn beurt sinds vorig jaar dezelfde basis heeft als de Citroën Berlingo en de Peugeot Rafter. De grotere Opel Movano is eigenlijk een Renault Master. En zo zijn er tal van (gelegenheids-)allianties in de autowereld.

Erich: “Andere voorbeelden zijn BMW en Daimler, die ook naar elkaar toe lijken te kruipen. Ze hebben al een joint-venture in mobiliteitsdiensten en car-sharing activiteiten.”

De deal tussen VW en Ford moet in 2023 winst opleveren. In totaal zou het gaan om een miljardenbesparing. De keuze voor Ford als partner onderstreept mogelijk ook de wens van de Duitsers om meer invloed te krijgen op de Amerikaanse markt. Eerder deze week meldde VW zich als hoofdsponsor van de Amerikaanse voetbalbond. Het bekende logo zal tot 2022 prijken op de trainingsshirts van alle nationale voetbalteams.

Wereldmarkt

Nu de autoverkopen in ’s werelds grootste automarkt China een stevige terugval beleven, staan kostenbesparingen weer hoger op de agenda bij grote autobouwers. De PSA-Groep (Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, DS Automobiles) maakte gisteren bekend dat de verkoop in China het afgelopen jaar met liefst 32 procent is gekrompen. Ook in het Midden-Oosten moesten de Fransen een stap terug doen, omdat PSA zich ­terugtrekt uit Iran door de hernieuwde Amerikaanse sancties ­tegen dat land.

In Europa doen de merken van PSA het goed – en wereldwijd boekte het concern zelfs een ­verkooprecord met 3,9 miljoen auto’s. Maar in Turkije en Argentinië gaan de zaken moeizaam voor PSA vanwege de economische ­crisis daar.

Lees ook:

Vette jaren auto-industrie VS voorbij

Zeven jaar lang kon het niet op bij Amerikaanse autobouwers, maar de spectaculaire groei komt tot stilstand, ondanks Trumps toezeggingen voor de Rust Belt.

In 2030 zijn alle auto’s van Volkswagen elektrisch

Volkswagen, een van de grootste autofabrikanten ter wereld, stopt met het maken van verbrandingsmotoren. Vanaf 2026 draaien de Duitsers de benzine- of dieselmotor definitief de nek om.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden