Vulkaan Bardarbunga borrelt, maar er wordt weer gevlogen

Het zal niet zo'n vaart lopen als met de Eyjafjallajökull in 2010

Luchtvaartmaatschappijen volgen de seismische ontwikkelingen van de Bardarbungavulkaan op IJsland op de voet. Vier jaar geleden legden aswolken van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull het vliegverkeer in grote delen van Europa bijna een week lang stil. De schade beliep meer dan 2 miljard euro. Het lijkt erop dat het luchtruim dit keer zo goed als helemaal open kan blijven.

Zaterdag stootte de Bardarbunga de eerste lava uit. Tot spectaculaire beelden leidde dat niet. Bardarbunga ligt namelijk onder een gletsjer met een ijsdikte van 150 tot 400 meter. Maar uit angst voor een grote uitbarsting en de uitstoot van veel as werd zaterdag wel code rood gegeven voor de luchtvaart. Vliegtuigen mochten niet over het gebied.

Onder het aardoppervlak rondom de vulkaan borrelt en schudt het al sinds dinsdag. Gisteren werden twee bevingen met een kracht van meer dan vijf op de schaal van Richter gemeten. Maar zonder grote gevolgen. Niet veel later werd de code teruggebracht naar oranje.

Op dit moment is er nog niet veel angst voor een dicht luchtruim. Door het dikke pak ijs op de vulkaan kan het dat een uitbarsting alleen leidt tot smeltend ijs. Omdat er wel serieus wordt gevreesd voor een vloed van smeltwater zijn honderden mensen, vooral toeristen, in de omgeving geëvacueerd.

In 2010 kwam de as van de Eyjafjallajökull vele kilometers hoog. Zo'n honderdduizend vluchten werden geannuleerd. Wereldwijd zaten ruim tien miljoen passagiers dagenlang vast op de luchthavens. De schade voor grote luchtvaartmaatschappijen bedroegen vijf tot tien miljoen euro per dag. Het goederenvervoer liep enorme vertraging op, een schadepost van nog eens 20 miljoen per dag.

Vulkanische as kan vliegtuigmotoren binnendringen en stilleggen en beneemt piloten goed zicht. Veel luchtvaartmaatschappijen vonden vier jaar geleden de regels echter veel te streng.

Het Europees agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, EASA, heeft een maand na de uitbarsting van de Eyjafjallajökull de regels voor vulkaanas versoepeld. Het luchtruim werd in vier kleurenzones verdeeld in plaats van drie.

In witte zones (geen as) en rode (beetje as) mag gevlogen worden. In de zwarte zone geldt een vliegverbod. En in de nieuwe grijze zone, waarbij een wat hogere concentratie as in de lucht aanwezig is, mag onder voorwaarden worden gevlogen. De nationale luchtverkeersleidingen hebben sindsdien meer inspraak bij de afweging.

De fabrikant van de straalmotoren moet garant staan dat de motoren van de betreffende vliegtuigen de hoeveelheid as aan kunnen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden