Vuile sokken

Datingprogramma's schieten dit televisieseizoen als paddenstoelen uit de grond. We maakten in september al kennis met 'De Bachelor' Roderick. Zijn smachtende speurtocht, inclusief jankende violen en dito dames, werd gevolgd door gemiddeld bijna 1,4 miljoen kijkers.

Bijdragen: Martine Borgdorff en Hanan Nhass.

Hopend op eenzelfde effect start vanavond een nieuw datingprogramma: 'De Perfecte Partner'. Daarin gaat Martijn Krabbé voor acht vrijgezellen op zoek naar de ideale levensgezel. 'De Perfecte Partner?!' moet zich onderscheiden van andere datingprogramma's door het gegeven dat de vrijgezel niet eerst met kleffe etentjes zijn kandidaat-partner beter leert kennen. Nee, de single zal direct met zijn potentiële partners drie dagen en twee nachten samenwonen. Opdat men weet op hoeveel rondslingerende vuile sokken en afgedraaide tandpastadopjes men in de toekomst kan rekenen.

Vrijgezel Roderick hoefde geen experiment te doorstaan. In zijn geval wierpen vijfentwintig vrouwen zich -zonder vragen te stellen over zijn vuile was- aan zijn voeten. De glamourboy koos uiteindelijk voor de blonde Gwen. Na een paar ontmoetingen bleek het droomkoppel 'toch niet bij elkaar te passen'. En dus heeft Nederlands bekendste vrijgezel inmiddels zijn toevlucht genomen tot een eigen website (Roderickhilhorst.com).

Recycling

Het concept voor het programma 'The Bachelor' werd geboren in de Verenigde Staten. Daar trok de romantische real-life-serie wekelijks miljoenen kijkers. Na dit goedverdienende succes brachten de Amerikanen meteen een variant op het scherm: 'The Bachelorette'. De vrouw die in de Amerikaanse versie van 'The Bachelor' als tweede eindigde, mocht in een nieuw programma zelf de rozen uitdelen aan mannen die ditmaal om háár gunst streden. Een briljante recycling van tv-programma's, zeg maar. 'The Bachelorette' werd met succes op het Amerikaanse ABC uitgezonden. Vorige week zondag maakte ook het Nederlandse kijkerspubliek via Yorin kennis met de Amerikaanse vrijgezellin Trista, een blonde Nicole Kidman-look-a-like. De mannen waar Trista uit mocht kiezen lijken uit een modeblad te zijn gestapt. Vrijwel allemaal hebben ze een knappe kop en een lichaam waar Trista's hartje sneller van gaat kloppen. Ja, zei ze, ze zag de klassieke schoonheid Patrick wel zitten, daar voelde ze zich 'seksueel toe aangetrokken', maar met schrijver Ryan klikte het pas echt goed en heus niet omdat hij haar als enige een cadeautje overhandigde, verzekerde ze. Jamie, een klein uitgevallen adonis, wist met zijn gedichten Trista's hart te veroveren. Bob, de donkerblonde brede quarterback -vooral opvallend vanwege zijn humor- slaagde er helaas niet in 'The Bachelorette' te versieren, maar wel heel televisiekijkend Amerika. Hij was voor de programmamakers leuk genoeg om hem in hun volgende serie weer tot 'Bachelor' te verkiezen. Een formule die twintig jaar kan worden volgehouden. Hoe dan ook, het real-life-gehalte van dit soort programma's is al met al bijster laag, hoewel de kijker zich daar blijkbaar geen seconde aan stoort. Ook bij vrijgezel Roderick vroeg menigeen zich af of de ideale schoonzoon niet gewoon uit de boeken van een knap modellenbureau was gevist, deed alsof hij een knappe piloot was, maar in werkelijkheid gewoon werd gescript. Volgens de programmamakers was daar geen sprake van. ,,De interactie tussen mensen in 'De Bachelor' was honderd procent echt'', verzekert een woordvoerder en dat is eigenlijk al erg genoeg.

Kruiwagentjes

Dat had 'ie slim bekeken, die oude vos van een mediamagnaat Rupert Murdoch. De tycoon schoof vorige week met succes zijn jongste zoon James naar voren om de Britse satellietzender BSkyB te leiden. James kan zo mooi een oogje in het zeil houden bij BSkyB, waarin Murdoch senior een belang heeft van 35 procent. De zender zelf houdt om het hardst vol dat daddy's boy nou eenmaal de beste kandidaat was, maar dat is niet erg aannemelijk. Diezelfde James hielp eerder een hiphoplabel om zeep en verloor miljoenen tijdens het leiden van de internetafdeling van paps News Corp.

Maar ook in Hilversum kunnen ze er wat van. Ton Verlind (KRO-programmadirecteur) werd vorige week door NRC Handelsblad aan de schandpaal genageld omdat hij voor 'Ontbijt TV' dankbaar gebruikmaakte van zijn zoon Martijn. ,,Als 21-jarige jongen zonder ervaring deed Martijn Verlind zijn eerste camerawerk bij 'Ontbijt TV','' meldde NRC. Het was kruiwagentjesweek.

Speciaal voor u nog wat 'zonen en dochters-van' die -net als James Murdoch en Martijn Verlind- heus zelf ook wat kunnen. Maar eerlijk is eerlijk: een bekende achternaam is best een beetje handig.

De Kruiwagentjes top-10:

1. Bart, Han, Paul, Anne en Peter Römer (allen werkzaam bij media/theater en (klein)kind van Piet)

2. Remko van Westerloo (programmaleider Net 5, zoon van Fons)

3. Johnny de Mol (acteur/presentator/muzikant, zoon van John)

4. Martijn Verlind (cameraman, zoon van KRO-baas Ton)

5. Rebecca Bijker (EO-presentatrice, dochter van overleden EO-kopstuk Dirk-Jan)

6. Hans Kraaij jr. (SBS 6-sportpresentator, zoon van 'Studio Sport'-analist Hans sr.)

7. Eva Ruis (regie-assistente, dochter van Willem)

8. Gijs Groenteman (programmamaker/schrijver, zoon van Hanneke)

9. Barbara Barend (Tros-presentatrice, dochter van Frits)

10. Tamara Bos (scenarioschrijfster, dochter van Burny)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden