Vruchtbare liefde tussen leraar en leerling ontroert

Monsieur Lazhar
Regie: Philippe Falardeau. Met Fellag, Sophie Nelisse, Émilien Néron. In 8 filmtheaters.

'Monsieur Lazhar' opent heftig: een schoolklas in Quebec wordt opgeschrikt door de zelfmoord van de juf. Ze heeft zich opgehangen in haar eigen klaslokaal. Een van de kinderen die voor de les de schoolmelk in het lokaal moet zetten, ziet haar hangen door het raam van de deur. Ontsteltenis alom. De schooldirectrice doet geen extra navraag als zich een paar dagen later een vriendelijke heer meldt, ene Bachir Lazhar uit Algerije, die de verweesde klas wel onder zijn hoede wil nemen. Ze is allang blij dat iemand het wil doen.

Deze monsieur Lazhar, een mooie rol van de Algerijnse komiek Fellag, heeft zo zijn eigen ervaringen met geweld, maar blijkt in tijden van trauma de solide schoolmeester die je zelf gehad zou willen hebben. Een schoolmeester van de oude stempel, dat wel. Het eerste wat hij doet is de tafeltjes in rechte rijen plaatsen. Het dictee dat hij voorleest komt uit een boek van Balzac. En als het ettertje van de klas iets te lang doorettert kan hij een tik op zijn hoofd krijgen.

Old school botst op new school in deze verfilming van een toneelstuk van Evelyne de la Chenelière. Maar het mooie aan 'Monsieur Lazhar' is dat de film, net als illustere Franse voorgangers als 'Être et avoir' en 'Entre les murs', er niet echt op uit lijkt een van die methodes te laten winnen. Je mag je, met Lazhar, verbazen over de wijze waarop de moderne onderwijsprotocollen trauma en voorgeschiedenis onder het tapijt schuiven. En over de angstvalligheid waarmee de docenten zich verhouden tot de leerlingen en hun ouders, alsof ieder menselijk contact tot een rechtszaak kan leiden. Maar Falardeau geeft geen gemakkelijke antwoorden.

Ondertussen groeit de verstandhouding tussen de kleine, slimme Alice (mooi gespeeld door Sophie Nelisse) en de nieuwe onderwijzer uit het verre, witte, blauwe land. Alice pakt plaatjes van Algerije in haar lessenaar, en geeft boekenadvies als Balzac voor de rest toch echt te moeilijk blijkt. Het mooist aan 'Monsieur Lazhar' is misschien wel hoe deze milde, menselijke film die verhouding weer naar boven haalt die toch wat versmaad wordt in het moderne onderwijs: de liefde tussen leerling en leraar, platonisch uiteraard, maar daarom niet minder dierbaar en vruchtbaar.

Cultuur & media 12

Interview regisseur Philippe Falardeau

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden