Vrouwelijke inbreng kan drama's als in Gorinchem voorkomen

De schietpartij bij danscafé Bacchus in Gorinchem roept verontwaardiging op. Wapenbezit en drankgebruik moeten teruggedrongen worden.

Film In de film wordt er meestal niemand getroffen, want dat past niet in het verhaal. De werkelijkheid blijkt dus anders te zijn. Natuurlijk moet de mentaliteit veranderen en natuurlijk moet deze misdaad zwaar worden bestraft. Maar wat er vooral moet gebeuren is dat de strijd wordt aangebonden met het illegale wapenbezit en de verkoop van wapens. Het illegale bezit van een vuurwapen zou eigenlijk even zwaar moeten worden bestraft als het gebruik ervan. Illegale vuurwapenhandel is niet meer of minder dan uitlokking van moord op termijn.

Groningen Gerard van Dijk

Drank De aanval van burgemeester IJssels van Gorichem op het huidige softdrugsbeleid is een stap te ver. Softdrugs leiden niet (of bijna nooit) tot agressiever gedrag. Het probleem is al aangegeven in de naam van het café, 'Bacchus'. God van de drank. Daarvan worden mensen agressief. Een blik in het verleden geeft hiervoor genoeg aanwijzingen. En in de uitgaansgelegenheid waar ik, als vrijwilliger, werk, hebben we de jenever in ieder geval al in de ban gedaan. Het is jammer van al die ouden van dagen, die er fijn van kunnen nippen, maar de jeugd kan er niet tegen.

Amersfoort Carlos Kok

Grootstedelijk Dat burgemeester IJssels van Gorinchem zijn straatje schoonveegt is misplaatst. In een café waar je blijkbaar metaaldetectors en portiers nodig hebt om de orde en veiligheid te bewaren mag eveneens best wel buiten de deur worden gecontroleerd. Burgemeester IJssels moet er rekening mee houden dat dit soort grootstedelijke 'incidenten' zich meer en meer naar de kleinere provinciesteden verplaatsen. In plaats van denigrerend over Rotterdam te doen zou hij minister Peper van binnenlandse zaken kunnen raadplegen. Meer controle heeft niets uit te staan met het vormen van een politiestaat.

Amsterdam J.L.W. ten Cate

Vrouwelijk Helaas is het zo dat geweld een positieve plaats heeft in de mannelijke identiteitsbeleving. De geschiedenis, gedomineerd door mannelijke gewelddaden, aangevuld met de hedendaagse Rambo-achtige filmverbeelding, levert wat dit betreft genoeg voorbeelden. Omdat onze hele samenlevingsstructuur diep wortelt in het patriarchaat, is het niet vreemd dat er tot dusver niet serieus rekening mee is gehouden dat bij een werkelijke oplossing van het geweldsprobleem juist vrouwelijke kwaliteiten betrokken moeten worden. Ik denk hierbij vooral aan de kwaliteit van het ongevraagd geven. De escalatie van geweld wordt in belangrijke mate veroorzaakt door het wegvallen van het noodzakelijk evenwicht tussen geven en nemen. We doen er goed aan het antwoord op zinloos geweld veel meer te zoeken in de persoonlijke levenssfeer. Ik meen dat Wim de Bie in dit verband weleens gesuggereerd heeft dat voetbalvandalisme effectief bestreden kon worden door de moeders mee te laten gaan naar de wedstrijd. Mijn hoop is wat dit betreft niet alleen gevestigd op het vrouwelijke deel van onze bevolking, maar ook op de man die ruimte geeft aan het vrouwelijke. In de andere sekse, maar ook in zichzelf.

Rotterdam Wim Bonis

Vrouwelijk (2)

Wat zorgt er toch voor dat in verband met toename en verharding van geweld consequent wordt gesproken over 'de samenleving' en 'de jongeren'. Het zijn sinds mensenheugenis de mannen en de jongens die geweld gebruiken. Hoe zou de overheid, de morele elite, de wetenschap en de maatschappij gereageerd hebben als de zaken eens omgedraaid zouden worden?

Als verkrachting, moord, vernieling, bedreiging en verminking niet voor 99 procent door mannen en jongens zou worden gepleegd, maar voor 99 procent door vrouwen en meisjes. Zouden de verontwaardiging en de ontzetting dan zoveel wezenlijker gevoeld worden dat de in hoofdzaak uit mannen bestaande beleidsmakers wel de juiste maatregelen konden nemen?

Alphen aan den Rijn A. Van den Porteine

Heer God De Heer Bakkenist is Bakker. De Heer Rehwinkel is rijwielhandelaar. De Heer van Vuren is Smid. De Heer Gareman is garagehouder. De Heer God is God. Hebben onze geachte bijbelvertalers die het Woord van Genesis tot Openbaring kennen, wel eens gelezen dat God zegt: “Met de naam “Here” heb ik Mij aan U bekend gemaakt?”

Zoetermeer J. Schellingerhout

Anouk Jammer dat u Anouk Teeuwe aan het woord laat in de tien geboden (Trouw, 9 januari). Dit is toch schuttingtaal die zij in haar antwoorden geeft. Ook zegt ze dat ze veel vloekt. Past dit in een christelijk dagblad? We moeten ons toch onderscheiden als christenen. Te beginnen in ons taalgebruik. Was er geen fatsoenlijke zangeres, al of niet gelovig, maar met beschaafde taal?

Wilnis Mevr. v. Leeuwen

Anouk (2) Op 8 januari stond in Trouw: “Sindsdien heeft de krant niet alleen op politiek - maar ook taalkundig haar actieradius aanzienlijk verruimd.” Wat dat in de praktijk betekent, konden we lezen in de tien geboden waarin ene Anouk Teeuwe de onterechte kans krijgt de lezers te 'trakteren' op een onfatsoenlijk, onbeschaafd en onbeschoft taalgebruik.

Die juffrouw gebruikt in genoemde rubriek de volgende woorden: reet, scheet, genaaid, kont, rot, klote, tyfus, kut, bek, rotdag, plee, klerezooi, wijven, kutbeentjes, wegrotten, gerotzooi, rotter, uitgesodemieterd en rotjaartje. Tenzij Trouw haar bestaan wil bekorten, had dit niet gepubliceerd mogen worden. In tegenstelling met wat ik dacht is Trouw geen hoeder meer van normen en waarden.

Rotterdam G. Bakker

Acht-meibeweging “Bij de Acht-meibeweging gaat het om een grote groep mensen die vanuit het geloof in Jezus Christus geloven in een kerk die zich inzet voor menselijk en waardig leven”, schrijft Harry Mourits, bestuurslid van de Acht meibeweging (Trouw, 5 januari). Ik vraag mij af hoeveel 'acht-meiers' zich in deze omschrijving zullen herkennen.

In een interview met de Ikon-radio vorig jaar zei Henk Baars, de huidige voorzitter van de AMB, dat de Acht-meibeweging een postmoderne beweging is, die niet een of andere ideologie wil uitdragen. Ik neem aan dat de voorzitter van een basisbeweging niet iets zegt dat niet door grote delen van zijn achterban wordt gedragen. Zijn er nu twee soorten bewegingen, of is de beweging in korte tijd van doelstelling veranderd?

Delft J. Kuizenga

Kinderrechten In het artikel 'Mondiger, maar niks te zeggen' (Trouw, 9 januari) wordt de Universele verklaring van de rechten van de mens vergeleken met het VN-verdrag voor de Rechten van het kind. Deze vergelijking is niet geheel correct. De Universele verklaring van de rechten van de mens had de status van een proclamatie: een intentieverklaring die evenwel geen wettelijke consequenties met zich mee bracht. Verdragen die tussen staten worden gesloten, brengen wel wettelijke verplichtingen met zich mee. Het VN-verdrag voor de Rechten van het kind is zo'n verdrag. Dat Nederland dit verdrag heeft ondertekend, brengt voor Nederland dus de juridische verplichting met zich mee om alle artikelen van het verdrag te eerbiedigen. De in het artikel geponeerde stelling dat Nederland zich niet altijd houdt aan het Kinderrechtenverdrag is helaas juist. Dit laatste werd onlangs nog op schrijnende wijze duidelijk toen bekend werd dat een zwakbegaafd meisje een half jaar lang in een isoleercel van het AZU opgesloten bleek te zijn geweest.

Zwolle Koos Nuninga

Sneeuw 'Sneeuw hindert verkeer' kopte Trouw woensdag 13 januari. Wordt de kop morgen 'Aarde hindert volle maan'? 'Hinderlijk' is wat mij betreft vooral datgene wat aan menselijke opzet of nalatigheid te wijten valt. Bovendien: het verkeer per slee in plaats van de fiets beviel onze kinderen en mij uitstekend.

Woerden Igo Corbière

Godsdienst Twee misvattingen debiteert A.R. Kuyper in de brief Religie en filosofie (Trouw, 8 januari). Religie en godsdienst zijn geen synoniemen, zoals Kuyper suggereert. En de naam God is alleen verwant met 'goed', als een taal die klankvormen hanteert. In 'Dieu' en 'bon' zit die klankverwantschap niet, bijvoorbeeld. Religie omvat ons universele 'verstaan' van moraal en ethiek. Vertaling van dat 'verstaan' kan verworden tot godsdienst. Wil Trouw echt verdiepen, moet deze pagina minstens Religie, godsdienst en filosofie heten. Niet de deugd in het midden, maar de 'boosdoener' tussen z'n polen ingeklemd, als de kerk in het dorpsmidden. Beter zou het zijn de pagina Kerk (met godsdienstzaken) in ere te herstellen en de pagina Religie & filosofie voor ethiek en moraal te reserveren.

Zutphen Egbert Talens

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden