Vrolijke straatmuziek en introverte kamerjazz

Van de oorspronkelijke leden van Available Jelly zijn alleen rietblazer Michael Moore en slagwerker Michael Vatcher nog over. Twintig jaar geleden behoorden zij tot de oprichters van de destijds aan The Great Salt Lake Mime Troupe gelieerde muziekgroep. Sinds hun komst naar Nederland opereert de groep onafhankelijk. De theatrale en straatmuziek-achtige aspecten van toen zijn echter gehandhaafd, hetgeen de natuurlijke, frisse, spontane groepssound ten goede komt.

De belangrijkste componist van de groep is sinds het begin Michael Moore. De laatste jaren wordt het smeuïge, vrolijke groepsgeluid niettemin mede bepaald door de stukken van kornettist Eric Boeren. Wat dat betreft, doet de nieuwe, vierde, titelloze cd van AVAILABLE JELLY (Ramboy 10, distributie BV Haast) daar onvoldoende recht aan. De vorig jaar live in het BIM-huis opgenomen cd bevat slechts één werkje van Boeren, tegen zes van Moore, twee tamelijk obscure composities van Duke Ellington en een bewerking van een volksliedje uit Madagascar. De stukken van Boeren klinken doorgaans wat spitser en hoekiger dan die van Moore, die vaak erg melodieus en toegankelijk zijn met een hoofdrol voor het romige geluid van zijn klarinet. Juist het contrast tussen beide werkwijzen maakt van menig concert een spannende happening.

Toch biedt deze vierde cd van Available Jelly een afgewogen muzikale opbouw die de luisteraar ruim een uur lang aan zijn boxen kluistert. Wie de bezetting kent - een waarachtige topbezetting! - weet dat dat ook bijna niet anders kan. Want Moore, Boeren en Vatcher worden vergezeld door getalenteerde instrumentalisten als tenorsaxofonist Tobias Delius, trombonist Wolter Wierbos en bassist Ernst Glerum!

De musici van het Impressionistic Improvisers Quartet spelen regelmatig samen in Willem van Manens Contraband. Met Van Manen behoren zij ook tot de belangrijkste componisten van deze mini-bigband. Het zou daarom voor de hand liggen dat de muziek van het IIQ, zoals het Impressionistic Improvisers Quartet zich ook wel noemt, in het verlengde zou liggen van die van de Contraband. Niets is echter minder waar, zo laat het kwartet ondubbelzinnig horen op haar eerste cd IIQ (NOM 00909/17000; distributie Ietsje de Leeuw Management, 03153-25083).

Het IIQ wordt gevormd door twee Nederlanders en twee Duitsers. Pianist Jeroen van Vliet en contrabassist Eric van Westen komen uit Tilburg waar ze een belangrijke spil vormen van de plaatselijke en regionale jazzscene. Voor klarinettist Theo Jörgensmann en basklarinettist Eckard Koltermann geldt hetzelfde, maar dan voor het Ruhrgebied.

In hun muziek maken de musici hun groepsnaam meer dan waar. De muziek is impressionistisch van aard en geïmproviseerd wordt er volop - al betreffen het dan geen groepsimprovisaties, maar improvisaties op basis van composities van de verschillende leden. De ronde, welluidende klank van beide klarinetten kleurt fraai met het sonore basgeluid en de voorzichtig twinkelende piano-akkoorden. Het tempo ligt meestal laag, wat ruimte geeft aan een ingetogen bezinning. De afwezigheid van slagwerk bevordert al evenzeer het karakter van 'kamerjazz'. Eigenlijk zijn alle negen stukken op deze cd even mooi. Maar na herhaaldelijk luisteren zijn het toch Van Westens lyrische compositie 'Egoli' en Van Vliets bijna verstilde 'IIQ' die de boventoon voeren. Op de concertpodia heeft IIQ nog niet veel van zich laten horen. Na deze cd zijn de verwachtingen hoog gespannen. Kees Polling

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden