Recensie

Vrolijk dansfeest verbloemt zwak verhaal in musical 'On Your Feet!'

Strakke band en vurige latin dansers. Beeld Sc+¿nefoto On Your Feet! _ Roy Beusker Fotografie
Strakke band en vurige latin dansers.Beeld Sc+¿nefoto On Your Feet! _ Roy Beusker Fotografie

Musical
On Your Feet!
Stage Entertainment, regie Andy Señor jr.
★★★★☆

Rode, paarse en witte lichtstralen flitsen in hoog tempo in het rond. 'On Your Feet!' begint met een lichtshow alsof het een mega-popconcert betreft. De indrukwekkende live band onderstreept dat en tettert met knallende koperblazers, veel percussie en stevige gitaren swingende ritmes de zaal in. De sfeer zit er meteen goed in bij de nieuwe feelgood-dansmusical die als opvolger van The Bodyguard in het Beatrixtheater staat.

De musical, die in 2015 op Broadway in première ging, vertelt het leven van Latin-pop-diva Gloria Estefan en haar man, tevens ontdekker, Emilio, die meewerkten aan de productie. Hun leven draait om muziek - ze verkochten meer dan honderd miljoen platen - dus dat biedt de musical een enorme schatkist aan hits die het nog steeds goed blijken te doen, zoals Conga, 1-2-3, Dr. Beat, Get on your feet, Rhythm is gonna get you en Oye mi canto. Het publiek gaat dan ook regelmatig uit zijn dak, vooral door de strakke band en de vurige latin dansers met snelle, sensuele en ritmisch uitdagende choreografieën (Sergio Trujillo).

Miezerig verhaal

Niets mis tot zover. Des te pijnlijker is dat het verhaal zo miezerig is. We horen iets over de emigratie van Cuba naar Miami en over hoe lastig het was om in de VS Engelstalige platen met Cubaanse ritmes te maken, maar veel vuurwerk levert het niet op. Verder is er de jaloezie van Gloria's moeder. Een mooi gegeven, maar scriptschrijver Alexander Dinelaris diepte het niet optimaal uit. Desalniettemin speelt Nurlaila Karim deze rol mooi, en ze zingt vooral prachtig. We zien ook een flits van het auto-ongeluk dat Gloria voorgoed leek te verlammen, maar waarvan ze toch vrij snel herstelde. Geen hoogstaande dramatische lijnen dus of diepere thema's. Een jukeboxmusical zoals 'Mamma Mia', met oersterke songs, inhoudelijk verwerkt in een nieuw verhaal, had met Estefans muziek waarschijnlijk beter gewerkt.

Vajèn van den Bosch voldoet prima als Gloria, maar Jim Bakkum schiet als Emilio tekort. Niet alleen qua uiterlijk is hij een te witte Nederlander, zijn zang en dans blijven te cerebraal: het wil maar niet swingen. Ook in zijn spel sleept hij je niet mee. Al heeft hij hierbij ook last van het script.

Toch blijft het overheersende gevoel positief. Er is zóveel heerlijke, aanstekelijke muziek en dans, en de spelscènes zijn zo relatief kort, dat je het ook als een vrolijk muzikaal feest kunt zien waaraan je je helemaal kunt opladen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden