Vrijheid zit in het low-budget filmmaken

Als er op het Nederlands Film Festival dat momenteel bezig is, een opvallend nieuw talent rondloopt, dan is het wel Sam de Jong. De 28-jarige scenarist en regisseur maakte met een bescheiden budget van circa drie ton zijn speelfilmdebuut 'Prins', dat sinds zijn wereldpremière op het Filmfestival van Berlijn al de halve wereld over ging. Sinds vorige maand draait het verhaal van het Nederlands-Marokkaanse jongetje Ayoub, dat zijn weg probeert te vinden tussen tuig in Amsterdam-Noord, ook in de Amerikaanse bioscoop.

Opvallend is dat de Amerikaanse pers met zoveel verschillende kwalificaties kwam. De Los Angeles Times roemde de film als een frisse variant op het angry young mandrama, en noemde Sam de Jong 'one to watch'. De Village Voice had het over een stijlvol coming of ageverhaal. En de mooiste kwam wel van Slant Magazine dat de hallucinerende esthetiek van de Nederlandse nieuwkomer duidde als pop-art cinema, en ter vergelijking op de proppen kwam met 'Drive', de eveneens in neonletters gegoten wraakfilm van Nicolas Winding Refn en Ryan Gosling.

Nu heeft Sam de Jong zeker iets met popcultuur. Afgelopen zomer maakt hij de spraakmakende videoclip 'Drank & Drugs' met het rapduo Lil' Kleine en Ronnie Flex, een filmpje dat met ruim 17 miljoen views op YouTube uitgroeide tot een sensatie. Een nogal controversieel filmpje ook, waarin de 20-jarige Olivia Lonsdale (tevens de zus van Ayoub in 'Prins') uitgedost in tijgerprint een boom berijdt in het Amsterdamse Sarphatipark.

Wie de clipcultuur een beetje kent, ziet ook dat het een heel speels en surrealistisch filmpje is dat aanschurkt tegen het werk van Harmony Korine, het Amerikaanse enfant terrible dat in het bizarre 'Trash Humpers' al eens de aanranding van vuilnisbakken vastlegde. Voor 'Prins' zei Sam de Jong inspiratie te hebben gevonden bij Pasolini (zie de cast met jongens van de straat) én Fellini (zie zijn gevoel voor het theatrale).

De Jong, geboren in Durgerdam, aan de rand van Amsterdam, en opgeleid aan de Filmacademie, vertelde in interviews ook eenzelfde soort zoektocht te hebben ondergaan als Ayoub in de film die aanvankelijk denkt dat zijn geluk afhangt van de juiste hippe schoenen (in de film Zanotti's), maar die consumentisme en uiterlijk vertoon uiteindelijk doorprikt.

'Prins', eerder deze week al bekroond door de jongerenjury op het Nederlands Film Festival, en in de race voor acht Gouden Kalveren, draagt een duidelijke boodschap uit: jezelf durven zijn. Voor De Jong betekent dat drama, soap, western en wat al niet meer aaneenrijgen, liefst op basis van een bescheiden budget, omdat dat volgens de jonge regisseur meer durf en originaliteit genereert. Omdat er zo veel geld is gemoeid met films, ontstaat er volgens De Jong een angstig klimaat dat nette films oplevert. Niemand durft uit de band te springen. Een nadenkertje aan het adres van de Nederlandse filmwereld, afkomstig van een nieuw talent dat vrijheid vond, en succes, in het low budget filmmaken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden