Vrijgezel in China? Dat betekent een keer per jaar: heel veel cadeautjes krijgen

Heel veel Chinese singles hebben gisteren cadeautjes gekregen - of voor zichzelf gekocht natuurlijk. Het wereldwijde record in onlineverkoop is op Singles Day opnieuw gebroken, met een totaal van meer dan 100 miljard yuan, bijna 14 miljard euro, alleen al op internetwinkel Taobao.

Begonnen als een ideetje van studenten die in de jaren negentig ook wel eens iets voor de alleenstaanden wilden doen, is het feest in China uitgegroeid tot een gigantisch commercieel festijn. Het wordt gevierd op elf november vanwege de datum: 11/11, vier keer een 1.

Drijvende kracht achter de enorme verkoop is Alibaba, het moederbedrijf van internetwinkel Taobao. Die rapporteerde vijf minuten na middernacht al voor een miljard dollar aan aankopen. Halverwege de dag werd de tien miljard gepasseerd. Daarmee is Singles Day groter dan de 'black friday', de laatste dag voor Kerstmis, wanneer in de Verenigde Staten traditioneel de meeste cadeaus worden gekocht.

Op de avond voor Singles Day gaf Alibaba een groot feest in de zuidelijke stad Shenzen, waarvoor onder meer actrice Scarlett Johansson, voetballer David Beckham en basketballer Kobe Bryant werden ingevlogen. Om alle cadeaus bij de gelukkigen thuis te krijgen stond een enorm leger aan koeriers klaar. Chinese internetbedrijven maakten dit jaar ook voor het eerst gebruik van onbemande distributiewagentjes en in een enkel geval, als proef, ook van drones.

Niet alleen de Chinese economie profiteert van dit enorme consumentenfeest. Ook Amerikaanse bedrijven doen goede zaken, met merken als Apple en Nike. Die bedrijven zitten dan ook niet te wachten op een handelsoorlog met China, die volgens sommigen dreigt onder de nieuwe Amerikaanse president Donald Trump.

Ondanks alle records lijkt de groei er toch een beetje uit op Singles Day. Vorig jaar namen de verkopen nog toe met 60 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit jaar was de toename veel lager, ook de Chinese markt nadert haar verzadigingspunt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden