Vrije taxichauffeurs eisen dat Schiphol ‘open’ gaat

null Beeld ANP
Beeld ANP

Dat reizigers die aankomen op Schiphol het gevoel hebben dat ze in een derde wereldland zijn beland, zoals de directie van de luchthaven zegt, dat betwist niemand. Maar wie is er verantwoordelijk voor de chaos rond de taxistandplaats?

Volgens 61 vrijgevestigde chauffeurs die vandaag in een kort geding tegenover Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer stonden, wordt het rumoer veroorzaakt door de luchthaven zelf. Die blijft koste wat kost de toegang tot de taxistandplaats blokkeren. Zij laat alleen taxi’s toe met een licentie of met chauffeurs die zich hebben aangesloten bij een bij Schiphol aangemeld taxibedrijf. Dat komt verder nergens in Nederland voor.

De ‘vrije rijders’ zijn vervolgens gedwongen hun auto in de garage te parkeren en klanten zelf op te pikken bij de uitgang. Daar komen ze in conflict met taxichauffeurs die wél een contract met Schiphol hebben. Er wordt met grote regelmatig soms letterlijk gevochten om de aangekomen reizigers. Dat kan volgens de vrije rijders allemaal voorkomen worden als álle chauffeurs voortaan tot de speciale taxistrook worden toegelaten. Daartoe is Schiphol volgens hen ook verplicht, na de uitspraak van het Amsterdamse hof in 2015 dat vaststelde dat taxichauffeurs op alle wegen hun diensten mogen aanbieden, ook voor de uitgang van de luchthaven.

Uitspraak

Die uitspraak heeft Schiphol naast zich neergelegd, stelden de rijders. Zij eisten vandaag voor de Haarlemse rechtbank dat een tijdelijk verbod voor de vrije rijders dat de burgemeester van de Haarlemmermeer wil instellen om de overlast tegen te gaan, van tafel gaat. Wie in en rond de terminal taxidiensten aanbiedt, kan rekenen op boetes die kunnen oplopen tot 1500 euro. Het verbod zou eigenlijk maandag ingaan, maar is vanwege het kort geding nog even uitgesteld. Dat verbod op grond van de Algemene Plaatselijke Politieverordening is volgens de vrije rijders in strijd met de eerdere uitspraak van het hof.

De gemeente Haarlemmermeer ziet dat anders. Het gedrag van de vrije rijders loopt volgens de gemeente de spuigaten uit. Er zijn veel klachten van reizigers binnengekomen die spreken van belediging, mishandeling, oplichting en het afpakken van de bagage. Daardoor ontstaat er een ‘voortdurend openbare orde-probleem’ op basis waarvan de burgemeester tijdelijk mag afwijken van de algemeen geldende wet. Dat gebeurt ook als er sprake is van vuurwerk- of drugsoverlast. Ook dan mag een burgemeester tijdelijk en voor een bepaald gebied een verbod afkondigen.

Volgens Schiphol heeft de overlast van de vrije taxichauffeurs en de maatregelen die daartegen worden genomen, de luchthaven inmiddels 7 miljoen euro gekost. De taxichauffeurs klaagden vandaag juist over de stigmatisering die hen ten deel valt. Ze worden weggezet als ronselaars en snorders, terwijl zij ZZP’er zijn met een officiële taxivergunning die het recht hebben overal hun klanten op te pikken. De Haarlemse rechtbank doet zo snel mogelijk uitspraak.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden