'Vrije rijders' eisen dat Schiphol voor hen opengaat

taxi's | In een kort geding eisten zogeheten 'vrije rijders' gisteren toegang tot de taxistandplaats van luchthaven Schiphol.

Dat reizigers die aankomen op Schiphol het gevoel hebben dat ze in een derdewereldland zijn beland, zoals de directie van de luchthaven zegt, dat betwist niemand. Maar wie is er verantwoordelijk voor de chaos rond de taxistandplaats?

Volgens 61 vrijgevestigde chauffeurs die gisteren in een kort geding tegenover Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer stonden, wordt het rumoer veroorzaakt door de luchthaven zelf. Die blijft koste wat kost de toegang tot de taxistandplaats blokkeren. Zij laat alleen taxi's toe met een licentie of met chauffeurs die zich hebben aangesloten bij een bij Schiphol aangemeld taxibedrijf. Dat komt verder nergens in Nederland voor.

De 'vrije rijders' zijn vervolgens gedwongen hun auto in de garage te parkeren en klanten zelf op te pikken bij de uitgang. Daar komen ze in conflict met taxichauffeurs die wél een contract met Schiphol hebben. Soms vechten ze letterlijk om de aangekomen reizigers. Dat kan Schiphol volgens de vrije rijders allemaal voorkomen als ze álle chauffeurs voortaan tot de speciale taxistrook toelaat. Daartoe is de luchthaven volgens hen ook verplicht, na de uitspraak van het Amsterdamse hof in 2015 dat vaststelde dat taxichauffeurs op alle wegen hun diensten mogen aanbieden, ook voor de uitgang.

undefined

Boetes

Die uitspraak heeft Schiphol naast zich neergelegd, stellen de rijders. Zij eisten gisteren voor de Haarlemse rechtbank dat een tijdelijk verbod voor de vrije rijders van tafel gaat. De burgemeester van Haarlemmermeer wil dat instellen om de overlast tegen te gaan. Wie in en rond de terminal taxidiensten aanbiedt, kan rekenen op boetes tot 1500 euro. Het verbod op grond van de Algemene Plaatselijke Politieverordening zou eigenlijk maandag ingaan, maar is vanwege het kort geding nog even uitgesteld. Het verbod is volgens de vrije rijders in strijd met de eerdere uitspraak van het hof.

De gemeente Haarlemmermeer ziet dat anders. Het gedrag van de vrije rijders loopt volgens de gemeente de spuigaten uit. Er zijn veel klachten van reizigers binnengekomen die spreken van belediging, mishandeling, oplichting en het afpakken van de bagage. Daardoor ontstaat er een 'voortdurend openbare orde-probleem' op basis waarvan de burgemeester tijdelijk mag afwijken van de algemeen geldende wet.

Dat gebeurt ook als er sprake is van vuurwerk- of drugsoverlast. Ook dan mag een burgemeester tijdelijk en voor een bepaald gebied een verbod afkondigen.

Volgens Schiphol heeft de overlast van de vrije taxichauffeurs en de maatregelen die daartegen worden genomen, de luchthaven inmiddels 7 miljoen euro gekost. De taxichauffeurs klaagden gisteren juist over de stigmatisering die hen ten deel valt. Ze worden weggezet als ronselaars en snorders, terwijl zij zzp'er zijn met een officiële taxivergunning die het recht hebben overal hun klanten op te pikken. De Haarlemse rechtbank doet zo snel mogelijk uitspraak.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden