Review

Vrienden, favorieten en de hits van Johnny Cash

Het was een wonderbaarlijke comeback, die van Johnny Cash (1932-2003) in het laatste decennium van zijn leven. Na een moeilijke periode kwam hij onder contract bij hiphopproducer Rick Rubin en vond vanaf 1994 met de cd-serie 'American recordings' - veelal covers, heel puur uitgevoerd met stem en gitaar - een jong nieuw publiek. De cd-box 'Cash: the Legend' die nu verschenen is bij platenlabel Columbia beslaat op papier ook die laatste jaren (1955 - 2002) maar vertelt op vier cd's en in een (kwetsbaar vastgeniet) boekwerk vooral het verhaal dat aan die comeback vooraf ging.

Het imponerende oeuvre van Cash was al eerder verzameld, onder meer op 'The Essential Johnny Cash (1955-'83)', een cd-box met 75 titels. En ook van de singles die hij tussen 1955 en 1958 in Memphis voor Sun Records maakte was er een verzamelaar. 'The Legend' brengt in 104 opnames op vier cd's nog meer decennia samen, al stamt ook nu het merendeel uit de Sun-periode (18 tracks) en uit zijn tijd bij Columbia, waar hij onder contract stond totdat hij in 1986 werd gedumpt. Zeven tracks zijn niet eerder verschenen.

Die berg opnames zijn verdeeld over vier thema's: 'Win, Place and Show - The Hits', 'Old Favorites and New', 'The Great American Songbook' en 'Family And Friends'. Een indeling die wat willekeurig is, maar wel voor de nodige variatie per cd zorgt. Van de vroege rockabilly, Cash alleen begeleid op gitaar en bas, gaat het op de eerste drie schrijfjes vrij chronologisch richting de country die hij in Nashville en later in Hendersonville opnam, terwijl je hoort hoe de arrangementen rijker en breder worden.

Het wisselvalligst is de verzameling 'Family and Friends', waarop veel samenzangen met de Carter Family en andere samenwerkingen en duetten - met Dylan op 'A Girl from the North Country', in 1969 opgenomen in Nashville, 'The Wanderer' met U2 (van hun Zooropa-project), 'We Ought to Be Ashamed' uit 1979 , waarop Elvis Costello in driekwartsmaat de tweede stem verzorgt, en 'Crazy Old Soldier' met Ray Charles als positieve uitspringers.

Een fotoalbum doet verslag van Cash' leven, te beginnen met zijn armoedige jeugd in Arkansas. Op portretten staat zijn oudere broer Jack, die omkwam in de tanden van een elektrische houtzaag. De eerste publieksaandacht rond de hitsingle 'I Walk The Line' (1956) en een foto van Sun-baas Sam Philips die Cash er een award voor geeft. Beelden van het visueel brave optreden in de San Quentin-gevangenis in 1969. En ondertussen de platenhoezen met stoomtreinen, pistolen, zwarte pakken en boze blikken, behalve als outlaw Cash liever over God en Love dan over Murder zong. Ook in de cd-box zijn onvermijdelijke gospels als 'Were You There (When They Crucified My Lord)' opgenomen.

Op de kiekjes is te zien hoe Cash steeds door een nieuwe generatie muzikanten omgeven of ontdekt werd. Mooi hoe Cash, Elvis Presley, Jerry Lee Lewis en Carl Perkins, samen 'The Million Dollar Quartet' zich over een songtekst buigen. Bijzonder is de foto met Dylan rond de opnames van diens 'Nashville Skyline' (1969). Twee duivelse koppen, links de woeste blik van Cash, rechts Dylans spottende ogen.

En verderop wordt Cash bij een opnamesessie in 1995 in Seattle omringd door Kim Thayil van Soundgarden, Krist Novoselic van Nirvana en Sean Kinney van Alice In Chains, vertegenwoordigers van de grunge-generatie die hem als levende legende zagen. Alleen voor wat die laatste heropleving van Cash artistiek gezien opleverde, kun je op 'The Legend' niet terecht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden