Vrees voor robots is onterecht: voor mbo'ers is er werk zat

Heftruckles op het Graafschapcollege in Doetinchem. Kunnen robots dit werk in de toekomst overnemen? Beeld Herman Engbers

Voor koks ligt het werk voor het oprapen. Voor dakdekkers trouwens ook. En een verkoopadviseur mag ook niet klagen. Wie een diploma heeft gehaald in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) kan kiezen uit het werk. 

In de periode maart tot en met augustus van vorig jaar waren er bijna 250.000 vacatures op mbo-niveau, blijkt uit nieuwe cijfers die het UWV en de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) vandaag publiceren. Met name in de sectoren gastvrijheid (50.000 vacatures in bijvoorbeeld toerisme en horeca), detailhandel (40.000) en zorg (20.000) is er volop werk. Daarmee is het aantal mbo-vacatures ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder met zo’n twintig procent gestegen.

Het mbo telt op dit moment bijna een half miljoen studenten. De verwachting is dat het aantal mbo’ers de komende jaren afneemt, doordat er in Nederland steeds minder jongeren zijn. “Dan betekent dit dat we iedereen nodig hebben. Naast de mbo-student ook bijvoorbeeld volwassenen die zich willen omscholen of bijscholen en herstarters”, zegt woordvoerder Gita Perdon van SBB.

Een paar maanden geleden stelde de Sociaal Economische Raad (SER) dat veel mbo-banen op de tocht komen doordat robots taken van meer routineuze aard overnemen, bijvoorbeeld in de administratie en de logistiek. Die angst is onterecht, meent Perdon. “Delen van het werk veranderen, maar lang niet alle beroepen verdwijnen als geheel. Sommige taken kunnen nu eenmaal niet worden geautomatiseerd.”

Levend persoon

Volgens Perdon hechten veel Nederlanders sterk aan persoonlijke dienstverlening. “In de zorg voor ouderen en bij een callcenter willen ze door een levend persoon te woord worden gestaan en in een restaurant tonen ze waardering voor deskundig personeel dat gerechten serveert die door een echte kok zijn bereid.”

Perdon trekt een parallel met dertig jaar geleden. In de jaren tachtig werd aan de hand van de oprukkende automatisering ook een doemscenario geschetst. “Maar voor de taken en beroepen die verdwenen, kwamen altijd nieuwe taken en beroepen op mbo-niveau in de plaats”, zegt hij.

Zo werd de teruggang in administratieve beroepen ruimschoots gecompenseerd door nieuwe mogelijkheden in de aanverwante sector van callcenters. “In de detailhandel openen internetwinkels nu weer fysieke winkels. En de klassieke koerier is al jaren aan een opmars bezig, omdat via internet bestelde producten bij de klant moeten worden bezorgd.”

Lees ook:

Waar komt de angst voor robots vandaan? Door berichten van de media en door flinterdunne onderzoeken, aldus arbeidssocioloog Fabian Dekker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden