Vrees voor chaos na sluiten Velsertunnel

Onderhoud duurt negen maanden. Ook minder treinen op route.

Hij verwacht dat zijn frikadellen, kroketten en bamischijven de toonbank over vliegen. In tegenstelling tot vele anderen is eigenaar Robin Kraan van snackbar Ff Wachten in Velsen-Noord maar wat blij met de grootscheepse renovatie van de Velsertunnel bij IJmuiden, die vanaf vandaag negen maanden dichtgaat in beide richtingen.

"Ik zit naast de pont over het Noordzeekanaal", zegt hij. "En als de mensen niet meer door de tunnel kunnen rijden, komen hier meer fietsers, scooters en passagiers van de lijnbus langs." De cafetaria was zes maanden lang dicht, maar heeft speciaal voor de wegwerkzaamheden de deuren weer geopend. "We zien er echt naar uit, het is heel spannend."

Niet iedereen is zo positief. Zo schreef een drietal VVD-Kamerleden afgelopen week een brief aan minister Schultz van Haegen (infrastructuur). Zij vrezen voor het ontstaan van een verkeerschaos.

De VVD is bang dat het deel van Noord-Holland dat boven het Noordzeekanaal ligt langdurig wordt afgesneden van de rest van het land, omdat het sluiten van de Velsertunnel samenvalt met andere werkzaamheden in Amsterdam en op het spoor. Hierdoor rijden er op de parallel aan de tunnel lopende Kennemerlijn dagelijks veertig sneltreinen minder.

Ook de Verkeersinformatiedienst (VID) waarschuwt voor de isolatie van het noordwestelijke deel van Noord-Holland. Om de 65.000 auto's en vrachtwagens die dagelijks door de tunnel rijden om te leiden, heeft Rijkswaterstaat vier kilometer extra asfalt aangelegd. Zo zijn er keerlussen gemaakt, zodat weggebruikers sneller van de A22 op de A9 richting de Wijkertunnel kunnen komen. De vluchtstroken in de buizen van de tunnel zijn omgedoopt tot rijstroken.

"Maar dat is niet genoeg", stelt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst. "Als je de capaciteit van de alternatieve routes bij elkaar optelt, komt er een lager getal uit dan het verkeer dat moet worden weggepoetst uit de Velsertunnel." Hij verwacht grote verkeersopstoppingen, vooral in de eerste weekenden.

"Wanneer automobilisten hun filepijngrens na een tijdje bereikt hebben, verzinnen ze een andere manier om van a naar b te komen. Zo zal het probleem vanzelf minder worden, al blijven de omleidingswegen kwetsbaar voor incidenten vanwege de toegenomen drukte."

Toch vindt hij het goed dat Rijkswaterstaat de oudste snelwegtunnel van Nederland vernieuwt.

"Na zestig jaar zijn de buizen verouderd. De technische installaties moeten worden aangepast, de vluchtwegen hebben een opknapbeurt nodig en de doorrijhoogte moet worden vergroot, zodat hoge vrachtwagens zich niet meer klem rijden."

Ook voldoet de Velsertunnel niet aan de normen van nieuwe tunnelwetgeving, die in 2019 ingaat.

Rijkswaterstaat heeft ook een gratis filedienst opgezet. Wanneer de verwachte vertraging op de A9 oploopt tot tot een uur of meer, krijgen abonnees een waarschuwings-sms.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden