Vreemde zonnesteek van Kiwa

Mijn praktijkervaring: deze zonnepanelen doen het tot nu toe beter dan beloofd.

Alarm! Een uitslaande brand in zonnepanelenland! Panelen van Scheuten Solar kunnen in brand vliegen, al doen ze dat in de praktijk in ons land niet. En volgens Kiwa deugt de helft van alle panelen niet, al levert Kiwa daarvoor geen hard bewijs.

Ik heb een paar onwerkelijke dagen achter de rug. Dinsdag eerst alarm over de zonnepanelen van Scheuten Solar. Die zijn in Italië en Frankrijk al in brand gevlogen en dus waarschuwt de NVWA in Nederland terecht dat de oorzaak, een slecht contact, verholpen moet worden.
Ik zou er niet over in paniek raken: in Nederland heeft het probleem zich nog niet voorgedaan. Maar controle en eventueel reparatie lijken me wel wijs. Een Duits bedrijf, Suncycle, zegt ook in Nederland te repareren, en dat voor 25 tot 35 euro per paneel. Voor een gemiddelde consumenteninstallatie met 9 panelen dus zo'n 250 tot 300 euro, de stroomopbrengst van driekwart jaar.

Aanslag
Het Scheuten-nieuws was amper in de ether, of keuringsinstituut Kiwa kwam met een tweede, veel dodelijker aanslag op de zonnepanelen-euforie die door ons land waart. De helft van alle panelen in Nederland haalt de gegarandeerde 20 levensjaren niet en zal nooit door de eigenaren worden terugverdiend, was de pay-off. Da's pas echt alarmerend. Kennissen van me zetten hun panelenplannen dan ook onmiddellijk in de ijskast.

Probleem: Ik kan bij Kiwa geen harde onderbouwing krijgen voor deze harde aanval. Vragen per e-mail werden dinsdag en woensdag niet beantwoord. Gistermiddag tenslotte Kiwa-directeur Leendert van der Marel gesproken. Dat de helft van de Nederlandse panelen niet goed zou zijn en geen 20 jaar haalt, heeft hij niet echt zo gezegd. "Ons punt is dat bij veel panelen de papieren niet deugen. Dat zal niet zonder reden zijn. Dan moet je vrezen dat er iets mis is met die panelen."

Maar 'geen goede papieren' is toch niet hetzelfde als de uitspraak dat de helft van de panelen in Nederland de twintig jaar niet haalt en nooit zal worden terugverdiend? "Wij hebben geen harde getallen", aldus Van der Marel. "Maar we hebben wel praktijkervaring dat het mis kan gaan met panelen zonder goede papieren. En ik ben in fabrieken geweest waar panelen niet goed werden gemaakt."
Blijft de vraag: hoe kom je dan tot zulke alarmerende uitspraken. En bovendien: de huidige panelen worden volgens mij niet in 20 jaar maar in minder dan tien jaar terugverdiend.

Register voor zekerheid?
Om consumenten 'meer zekerheid' te geven, heeft Kiwa een register in het leven geroepen waarop merken zonnepanelen en omvormers staan waarvan de papieren wel op orde zijn. Mijn panelen, die beter presteren dan wat me bij de koop was beloofd, staan er niet bij, evenmin als mijn twee omvormers. "Als een merk er niet bij staat, wil dat niet zeggen dat het merk niet deugt. Het register is nog in opbouw", licht Van der Marel toe.
Het register noemt drie merken: Asola, Siliken en Solar Modules Nederland, die inmiddels failliet zijn, de laatste al een klein jaar. Ook al staan er misschien nog panelen van die drie bij leveranciers, je moet ze misschien toch maar niet kopen. Weinig fabrieksgarantie meer te verwachten, zou ik denken. Toch gek dat het register ze als het ware aanprijst.
Het register meldt verder ook nog veel merken die in Nederland niet of amper bekend zijn.
Kortom: als consument schiet ik er denk ik niet erg veel mee op.

Met een algemene waarschuwing voor slechte panelen zou Kiwa natuurlijk een punt hebben. Er zijn goede en slechte producten, in alle branches, en zonder twijfel ook bij zonnepanelen. "Vraag aan je leverancier altijd dat hij aantoont dat zijn panelen voldoen aan de normen", adviseert Van der Marel. Prima!

Maar roepen dat de helft van de zonnepanelen in Nederland niet deugen is wat anders. Ik heb me nu een aantal jaren in zonnepanelen verdiept en ben nog geen begin van een 'groot probleem' tegengekomen. In tegendeel, onderzoeken wijzen uit dat panelen misschien wel 40 jaar of meer meegaan. En mijn panelen (van CEEG/CSUN) leveren tot nu toe meer kWh's dan mij bij de aankoop was voorgehouden.

Zonnesteek
Al met al vraag ik me af wat Kiwa heeft bezield om met zo'n botte bijl te gaan zwaaien. Ik houd het maar op een vreemde zonnesteek van dit keuringsinstituut.

Ik ben niet de enige die met ongeloof het recente handelen van Kiwa heeft gadegeslagen. Hij moge dan directeur zijn van een commercieel bedrijf in onder meer zonnepanelen, een column van Peter Desmet op Energie business is ook het lezen waard. En dat geldt ook voor een oproep van branchevereniging Uneto-VNI voor verscherpte controles.
En als u toch aan het lezen bent: ga ook even naar Polder PV. Peter Segaar onthult dat de autoriteit die Kiwa opvoert: 'Mister Sunshine, onafhankelijke tussenpersoon tussen de installateur en consument', een man is met twee gezichten: dat van een lezenswaardige blogger en dat van zonnepanelenverkoper.
Wordt het niet tijd dat Kiwa het ronkende, alarmerende stuk met deze 'onafhankelijk tussenpersoon' van de website verwijdert? Wel natuurlijk met een excuusregeltje aan allen die Kiwa graag als een écht onafhankeljk instuut willen blijven zien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden