VRAGEN | Waarom mogen vliegtuigen zonder kogelvrije deuren niet vliegen?

Een vliegtuig van de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) mag niet op Schiphol landen omdat er geen anti-terreurpantser op de cockpitdeuren zit. Honderden reizigers zijn volgens DCA sinds woensdag gestrand, onder wie driehonderd Antilliaanse studenten die gisteren naar Nederland zouden komen. Het toestel stond gisteravond nog steeds op het vliegveld in Belgrado.

Kogelvrije deuren zijn sinds november vorig jaar verplicht op alle intercontinentale vluchten met meer dan zestig passagiers. De maatregel is genomen naar aanleiding van de aanslagen in New York van 11 september 2001. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft DCA geen toestemming gegeven om met een DC-10 te landen in Nederland. DCA least het toestel van het Servische JAT Airlines. De Servische autoriteiten gaven de luchtvaartmaatschappij wel fiat om met de 'onveilige' deuren te vliegen. Ondanks bemiddeling van de Antilliaanse minister van verkeer en vervoer, blijft Nederland het vliegtuig weigeren.

Volgens Ronald Driessen van de IVW komt het zelden voor dat vliegtuigen zich niet houden aan de veiligheidseisen die zijn ingevoerd om kaping te voorkomen. ,,In Nederland voldoen alle toestellen aan de eisen en in het buitenland is de meerderheid in orde. Soms lopen kleine vliegtuigmaatschappijen achter met het bestellen van kogelvrije deuren.'' DCA zelf geeft geen uitleg over het ontbreken van kogelvrije cockpitdeuren. De vliegtuigmaatschappij kampt al langer met verouderd materieel en zit ook in de schulden.

Driessen zegt dat de IVW niet vaak hoeft in te grijpen. Volgens hem kan het wel voorkomen dat reizigers vertraging oplopen als blijkt dat de cockpitdeur niet goed sluit. Voor 11 september 2001 waren de deuren naar de piloot nog vrij toegankelijk. ,,Een gezagvoerder kan besluiten om niet op te stijgen als de deur moeilijkheden geeft. Dan wordt er vaak een tijdelijk mechanisch slot op gezet. Ook kan het voorkomen dat de deur ter plekke wordt vervangen, maar dat is een zeldzaamheid.''

Volgens Juliëtte Oolders van de Vliegbond, de consumentenorganisatie van reizigers, klagen luchtvaartpassagiers weinig over veiligheidsmaatregelen die vertraging kunnen opleveren. ,,Reizigers zijn sinds de aanslagen toleranter over dat soort maatregelen.''

De Vliegbond verwijt DCA nalatigheid bij het controleren van de internationale richtlijnen voor cockpitdeuren. De luchtvaartmaatschappij zelf zegt op zoek te zijn naar alternatief vervoer, maar heeft moeite om een veilig toestel te vinden in het hoogseizoen. Bij andere luchtvaartmaatschappijen zoals Dutch Caribean Exel, is pas op zijn vroegst vanaf volgende week ruimte.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden