Vrachtwagenverbod voor zzp’er

Inhuren van zelfstandigen in de transportsector mag niet, terwijl er voor hen juist nu kansen zijn. Maar bonden houden vast aan het verbod.

De vrachtwagen is verboden terrein voor de zelfstandige zonder personeel (zzp’er). Terwijl de inzet van eenpitters de transportsector de nodige flexibiliteit op zou kunnen leveren, aldus belangenorganisatie ZZP Nederland.

Het is de organisatie een doorn in het oog dat starre regels vrachtwagenchauffeurs beletten om voor zichzelf te beginnen en zich te laten inhuren door bedrijven. De wet verbiedt transportbedrijven chauffeurs te laten rijden die niet in dienst zijn bij het bedrijf.

Juist tijden van economische neergang bieden kansen voor eenpitters die flexibel inzetbaar zijn, stelt voorzitter van ZZP Nederland Johan Marrink. „Wij krijgen dagelijks telefoontjes van vrachtwagenchauffeurs die als zelfstandige aan de slag willen. Maar we moeten telkens uitleggen dat dit door de huidige wetgeving niet mogelijk is.”

Die zorgt volgens Marrink voor een starre arbeidsmarkt. Het is voor transportbedrijven duur om mensen die in loondienst zijn, in mindere tijden te ontslaan. Bijkomend probleem is volgens een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland dat de sector tot het begin van de kredietcrisis te maken had met een tekort van ruim zevenduizend chauffeurs. „We proberen overtollig geworden chauffeurs te behouden met hulp van een op de sector toegespitst mobiliteitscentrum. Want als de economie weer aantrekt, dan is de transportsector de eerste waar weer mensen nodig zijn.”

Sandy ten Hoopen is secretaris van de stichting Verenigde Eigen Rijders Nederland, een belangenorganisatie voor 4000 kleine transportbedrijven, met één of enkele vrachtwagens. Hij beaamt dat juist eenmansbedrijven en kleine ondernemingen kunnen profiteren van pieken en dalen door hun flexibele inzetbaarheid. „Grote bedrijven moeten nu in hun dure personeel gaan snijden. Ze zijn mogelijk huiverig om straks weer tientallen chauffeurs in vaste dienst aan te nemen. Dan biedt de kleine ondernemer met eigen vrachtwagen de oplossing.”

De overheid moet de regelgeving aanpassen, zodat de markt ook in de transportsector zijn werk kan doen. Dat vindt Peter Ruiter, hoofd rechtsbijstand van verladersorganisatie EVO. „Een groter aandeel zelfstandigen zorgt voor scherpere prijzen. De loondiensteis, die nu in de wet staat, is een barrière in de arbeidsmarkt. Die wordt in stand gehouden uit angst voor concurrentie van goedkope Poolse chauffeurs en voor het ontstaan van dubieuze dienstverbanden ten nadele van de zzp’ers. De vraag is waarom grote aantallen zzp’ers wel in andere sectoren aan de slag kunnen, maar niet in de transportsector.”

FNV Bondgenoten ziet niets in het openbreken van de sector voor eenpitters. Volgens bestuurder vervoer Jan Heilig bieden uitzendbureaus genoeg mogelijkheden om chauffeurs flexibel in te zetten. Zo heeft Randstad 800 à 900 flexibel inzetbare chauffeurs. Bijkomend voordeel is volgens Heilig dat chauffeurs via uitzendbureaus pensioen opbouwen en meer sociale zekerheid hebben. Heilig: „Het inhuren van eenpitters is voor transport niet de oplossing om economische pieken en dalen op te vangen. Het is de weg van de armoe. Zzp’ers hangen onderaan de markt en worden vaak slecht betaald. Moet je dat willen?”

De politiek heeft geen belangstelling voor de kwestie, aldus Marrink van ZZP Nederland, waardoor een oplossing uitblijft. „Het gevolg is dat er chauffeurs illegaal rondrijden en dat er dubieuze koppelbaasconstructies ontstaan. Dat kan nooit de bedoeling van de wetgeving zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden