Vouwen en boetseren tot het een jas is

“In het rek is het net modder”, zegt ontwerpster Marjan Eradus over haar jassen. “Je moet ze echt aan zien.” Ze pakt er een van de hanger en doet hem aan. “Kijk, deze is helemaal uit één stuk gemaakt. Draag je hem los dan valt hij eivormig. Sluit je de jas dan komt er een vrouwelijke prinsesselijn in.”

Marjan Eradus ontwerpt uitsluitend jassen. Ze vouwt en boetseert een lap stof net zolang op een paspop tot er de juiste vorm en valling in komt. Zo vindt ze een jas telkens opnieuw uit. Soms doordat ze een hele lap van vijf meter tot jas verwerkt door hem in driehoekjes te vouwen. Een andere keer probeert ze een jas te maken die vanuit de beweging sluit en er qua vorm uitziet alsof je een trui om je heup slaat. “Zo loste ik meteen het knopenprobleem op, want ik heb een hekel aan knopen”, verraadt Eradus terwijl ze elke jas waarover ze praat automatisch aandoet. “En”, ze klopt eens op haar heupen, “het heupacccent van deze vind ik zo mooi. Dat maakt vrouwen zo lekker stevig, zo met beide benen op de grond.”

PRIJS Eradus won afgelopen december de Gelderse Vormgevingsprijs voor haar ingenieuze, tijdloze jasontwerpen. In de Nederlandse modegaleries waren de jassen al jaren een begrip en intussen hangen ze, variërend in prijs van duizend tot veertienhonderd gulden, ook in de betere winkels van Londen, New York, Parijs, Brussel en Antwerpen. Zelfs Japan heeft belangstelling, maar dat is voorlopig geen haalbare kaart. De gemiddelde lengte is daar 1.52 m en de verhouding in de rug is helemaal anders. Dus dat zou gewoon een heel ander ontwerp moeten worden.

In het begin keken winkeliers nog weleens raar op als Eradus vertelde dat ze alleen jassen ontwierp en zelfs maar één collectie (die voor de winter) per jaar. Maar dat probleem was over als ze het bijzondere van de Eradus-jassen inzagen: ze vallen soepel en zwierig rondom het lichaam en knellen nooit, zelfs niet als ze sluik vallen. “Een schuin van draad verwerkte stof geeft vanzelf taillering, die zoekt automatisch het smalste punt van het lichaam op en dan heb je geen naden nodig”, verklaart Marjan Eradus dat effect. Na acht jaar jassenontwerpen weet zij precies wat ze in stoffen zoekt. “Een stof moet niet alleen mooi vallen, hij moet wellust oproepen bij de drager. De emotie van het voelen is heel belangrijk bij een jas. Om dat allemaal in stof te vinden loop ik alle stoffenbeurzen af en leg ik een uitgebreide stoffenbibliotheek aan. Van honderden stofstalen zijn er uiteindelijk altijd maar een paar geschikt voor die ene jas.”

ONDER DE KNIE “Jassen? Tsja, ik moest op de Arnhemse academie een eindexamen-opdracht voor mezelf verzinnen. Een jas leek me wel een mooi ambacht om onder de knie te krijgen. In de meeste collecties is het een ondergeschoven kindje dat er nog even snel bij ontworpen wordt. Ik wilde dat ding weleens van binnen en van buiten kloppend zien te krijgen. Ik was toen weinig technisch onderlegd, dus ik pakte dat heel onbevangen aan. Het werden jassen, maar ze ontstonden via een totaal andere constructie. Dat is nog altijd zo. Mijn jassen hebben bijvoorbeeld zelden een zijnaad.”

“De zeggingskracht, het soort vrouwelijkheid en de sfeer die van een jas afstraalt, daar gaat het me eigenlijk om”, zegt Eradus beslist. “De techniek is alleen een hulpmiddel.” En inderdaad, dat haar jassen technisch vernuftig in elkaar zitten valt meestal niet direct op, wél dat ze heel vrouwelijk zijn. Eradus: “Voor iedere collectie leg ik een verzameling foto's en plaatjes aan van concrete vrouwtypen. Het aspect van vrouwelijkheid dat zij uitstralen wil ik in de jas terugzien. Die variatie in vrouwtypen zie je ook duidelijk in mijn ontwerpen terug. 'Gone with the wind' is mijn meest romantische en vrouwelijke jas - de werktitel is eraan blijven hangen, omdat hij er zo goed bij past - maar deze met die stoere trench-coatkraag is er voor een veel ruiger vrouwtype.”

En de methode werkt, heeft Eradus intussen vastgesteld. In de winkels worden haar jassen vaak gekocht door het type vrouw dat ze zich erbij had voorgesteld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden