Voorzitter Levenseindekliniek vindt in eigen kerk nog geen gehoor

In Den Haag opende vorige week de omstreden Levenseindekliniek haar deuren. De Vereniging voor een vrijwillig levenseinde (NVVE) wil hiermee patiënten van wie de eigen huisarts euthanasie weigert, toch helpen. Er stroomden meteen tientallen aanmeldingen binnen. Zes ambulante teams staan klaar om uit te vliegen zodra de verzoeken zijn beoordeeld om mensen thuis het laatste zetje te geven.

Voorzitter van de kliniek is Jan Suyver, voormalig officier van justitie, ex-rechter én belijdend lid van de protestantse Duinzichtkerk in de wijk Benoordenhout in Den Haag. "In mijn opvatting heeft God de mens uitgerust met een persoonlijk geweten en met verantwoordelijkheidsgevoel voor het hele leven, tot en met de dood", zegt hij tegen het blad Kerk in Den Haag. "Euthanasie wil de waardigheid van het leven respecteren."

Desondanks, zo meldt het blad, ervaart Suyver "regelmatig dat een informatief gesprek voeren over euthanasie als levenseinde voor velen een hoge drempel is. In zijn kerk heeft hij al aangeboden het onderwerp in een gespreksgroep aan de orde te stellen. Maar in tegenstelling tot wat hij verwachtte, en anders dan bij talloze andere onderwerpen waar Benoordenhouters in kerkelijk verband de tanden in zetten, bleek euthanasie als gespreksthema nog niet levensvatbaar."

In Ad Valvas, blad van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, wordt een interessante discussie gevoerd over Haitham Al-Haddad. Kort geleden was de imam door de Islamitische Studentenvereniging (ISA) uitgenodigd voor een debat. Maar na commotie in media en politiek besloot de VU dat te annuleren.

Efe Kerem Sözeri vindt het een gotspe. Daarmee is de academische vrijheid te grabbel gegooid, meent hij. "De boodschap is heel duidelijk: elk toekomstig evenement dat negatieve reacties oproept, kan dus door de VU worden geweigerd. Het is niet belangrijk of de beschuldigden ook echt schuldig zijn. Aangeklaagd zijn is genoeg. De bewijslast ligt bij de aangeklaagden, terwijl de vrijheid van meningsuiting al is onderdrukt door de publieke opinie."

Erg ongelukkig is hij met de verklaring van de VU dat zij geen 'podium biedt voor anti-religieuze uitdrukkingen, maar juist de dialoog wil stimuleren'. Sözeri: "Kunnen we dan nog steeds wel Nietzsche citeren? En wat als één van ons morgen Richard Dawkins uitnodigt?"

In een stuk daarnaast worden de motieven van ISA kritisch onder de loep genomen. Onder het mom van een academisch debat werd een 'goeroe' naar Amsterdam gehaald, zegt Peter Breedveld. "We kunnen ons afvragen hoe het zit met de academische mores van ISA zelf, die tot op het laatst maar één spreker op het programma had staan, en die totaal kritiekloos elk woord van de man slikt als zoete koek."

Op de Facebook-pagina van ISA staat over het verblijf van Al-Haddad: "We hebben in korte tijd veel mogen leren van de woorden van de Shaykh, maar vooral van zijn daden. ISA neemt met gemengde gevoelens afscheid van de Shaykh. Enerzijds trots en vreugde dat we van zijn aanwezigheid hebben mogen genieten en anderzijds verdriet om hem te zien gaan." Breedveld in Ad Valvas: "Dat klinkt eerder alsof er een goeroe op bezoek is geweest dan een academicus."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden