VOORUITBLIK | Producent Eyeworks boekt internationaal succes

Productiebedrijf Eyeworks wint terrein in Hilversum en in het buitenland. Producent Reinout Oerlemans wil niet zeggen wat zijn omzet is. Zijn bedrijf is klein vergeleken met de 914 miljoen euro omzet van mediabedrijf Endemol in 2003. Maar Eyeworks groeit. Afgelopen week versterkte Oerlemans zijn internationale positie met de aankoop van het Zweedse Nova-TV.

Nova-TV was een Zweeds onderdeel van producent Novamedia (onder meer loterijen). Woordvoerdster Mildred Hofkes is enthousiast: ,,Eyeworks is een innovatief en creatief bedrijf'', zegt ze. ,,Oerlemans en de directie van Novamedia kennen elkaar goed, omdat hij jarenlang de Nationale Postcode Loterij presenteerde.''

In januari 2004 kocht Eyeworks Stormy Entertainment, een Duitse televisiebedrijf. Een maand later nam de onderneming de Belgische Televisiefabriek van Paul Jambers over.

De voormalige 'Goede Tijden Slechte Tijden'-acteur leerde produceren van Joop van de Ende. In 2001 startte hij Eyeworks bv. Zo voorkwam hij dat producent John de Mol aan de haal ging met zijn vondst: De Nationale IQ-test. De 33-jarige Oerlemans verkocht de succesformule in 25 landen.

De productiemaatschappij werkt zowel voor commerciële zenders als voor publieke omroepen. ,,Naar aanleiding van de Nieuwe Bijbelvertaling produceren we zelfs de Nationale Bijbeltest'', zegt Robert van den Bogaard van Eyeworks. ,,Een programma voor de IKON, de NCRV en de Evangelische Omroep.''

Eyeworks heeft 390 werknemers en twaalf studio's, verspreid over Zweden, België, Duitsland en Nederland.

Oerlemans produceerde bijna vijftig tv-programma's, waaronder 'Boer zoekt vrouw', een realitysoap over zanger Gerard Joling en 'De Bauers' over het dagelijkse leven Frans Bauer. Eyeworks maakte ook 'GoXX', de Belgische en Duitse variant op 'Kopspijkers'. In december zendt de Avro 'De nieuwe Moszkowicz' uit. Een serie waarin advocaat Bram Moszkowicz een opvolger selecteert.

Een beperkte productie-ervaring op het terrein van drama en fictie bemoeilijkte het werk van Oerlemans. Eyeworks benaderde Johan Nijenhuis en Alain de Levita om een idee voor weekeindserie 'Het glazen huis' te verkopen. De samenwerking liep uit op een conflict, toen de regisseurs vertelden dat ze liever met Endemol samenwerkten. ,,Oerlemans heeft geen verstand van dramaproducties'', zegt De Levita. ,,We hebben Oerlemans niet nodig.''

Programmamaker Oerlemans pikte niet dat ze hun afspraken niet nakomen en haalde zijn gelijk bij de rechter.

Eyeworks verovert nu op eigen kracht een plekje op de markt voor drama en fictieprogramma's. ,,Onze dramaserie 'De Band' is genomineerd voor twee prestigieuze televisieprijzen'', vertelt Van den Bogaard. ,,We hopen op een Emmy-award.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden