recensie

Voorstelling Charmatz te gekunsteld

'Danse de nuit' van Boris Charmatz Beeld TRbeeld

Boris Charmatz
Danse de nuit
Holland Festival

Half elf 's avonds is wel een beetje laat om een voorstelling te laten beginnen. Maar voor 'Danse de nuit' is dat noodzakelijk, want het moet donker zijn op het Anton de Komplein in Amsterdam-Zuidoost waar de voorstelling plaatsvindt. Vier mannen met lichtpanelen op hun rug fungeren als lopende lichtmasten. Ze volgen de dansers op de voet. De dansers die zij moeten belichten roepen teksten, laten hun lijven kronkelen, huppelen of steigeren, kriskras door het aanwezige Holland Festival-publiek op het plein. Ze schampen schouders, pakken voeten vast. Hun bozige energie creëert een dreigende afstand.

Dreiging, angst, afschuw: dat zijn de emoties waarmee Boris Charmatz zijn publiek confronteert. Het resulteert in een ongemakkelijke voorstelling die de Franse dansvernieuwer, bekend om zijn wens het publiek uit het theaterpluche te krijgen, kort na de aanslag op de redactieburelen van weekblad Charlie Hebdo maakte. Uitgangspunt is 'ruimte', in de ruime zin des woords: persoonlijke ruimte, publieke ruimte, de ruimte voor ideeën. Die ruimtes staan onder druk, en door de grenzen van wat deze ruimtes definiëren op te rekken - op het onbetamelijke af - wil Charmatz ons aan het denken zetten. Het heeft iets gekunstelds, de keuze voor dit uitgestorven plein in Zuidoost. De bedoeling is helder in acties wanneer een onschuldig kinderliedje wordt onderbroken door het nadoen van een vuurwapen. Verontrustend dat er nooit oogcontact is, verbinding, ondanks de fysieke nabijheid. Het is een weinig hoopvolle schets van de staat van onze samenleving. Maar invoelbaar, nee.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden