Voormalig metalboegbeeld waagt zich met verve aan romantische luisterpop

Anneke van Giersbergen (links) en Marike Jager. (FOTO PAUL BERGEN) Beeld
Anneke van Giersbergen (links) en Marike Jager. (FOTO PAUL BERGEN)

Moed zou beloond moeten worden. Nietwaar? En zeker artiesten die de moed hebben om het roer radicaal om te gooien, zoals Anneke van Giersbergen. Waar veel artiesten eigenlijk keer op keer dezelfde plaat maken, omdat ze niet anders kunnen of durven, koos de Nederlandse zangeres er in 2007 voor om een punt te zetten achter dertien succesvolle jaren met metalband The Gathering.

Onder de naam Agua de Annique bracht ze haar solodebuut ’Air’ uit, een popalbum dat een duidelijke breuk met haar metalverleden markeerde. Op de net verschenen tweede cd ’Pure Air’ wijkt Van Giersbergen nog verder af van haar oorspronkelijke stiel, met een aantal covers (onder meer van Alanis Morissette en Damien Rice) en akoestische versies van de ’Air’-songs.

Van Giersbergens muzikale moed werd bij de cd-presentatie van ’Pure air’ afgelopen donderdag in de Melkweg echter niet met een uitverkocht huis beloond. Blijkbaar is haar muzikale gedaanteverwisseling voor veel Gathering-fans een brug te ver, want de Max bleef half leeg.

Maar de 35-jarige zangeres mag dan een deel van haar oude achterban kwijt zijn geraakt, met haar nieuwe oeuvre zou ze in staat moeten zijn een nieuw gehoor voor zich te winnen. In een set van zeven kwartier bracht de Brabantse intieme luisterpopliedjes die uitblonken door hun mooie en vaak romantische melodieën en alle ruimte gaven aan Van Giersbergens heldere stem.

Tussen de nummers door versterkte de muzikante de ontspannen sfeer door droog-komische anekdotes te vertellen die zo uit de koker van Brigitte Kaandorp leken te komen: „Ik ben heel vaak ziek. Vorige week was ik bijvoorbeeld weer ziek. Er was een epidemie. En dan doe ik gewoon weer mee!”

De quasi-nonchalante presentatie deed gelukkig niets af aan de muzikale kwaliteit. Vooral de vele gastoptredens van Nederlandse collega’s zorgden voor bijzondere momenten. Zo contrasteerde de gruizige zang van Niels Geusebroek van Silkstone bij ’Beautiful One’ mooi met de zuivere klanken van Van Giersbergen en ook de gastrol van singer/songwriter Marike Jager bij ’Day After Yesterday’ was geslaagd te noemen.

Het gastoptreden waar de meeste fans op hadden gewacht, kwam halverwege de avond bij het duet tussen Van Giersbergen en zangeres Sharon den Adel van Within Temptation. Het was een uniek moment om de twee zangeressen die zo’n grote rol hebben gespeeld bij het populariseren van de metal in Nederland samen aan het werk te zien. Bovendien smaakte hun versie van ’Somewhere’ door de fraaie wisselwerking tussen Den Adels hoge stemgeluid en Van Giersbergens aardsere geluid naar meer.

Niet dat elk experiment een schot in de roos was. Zo klonk Van Giersbergen bij het verstilde ’Trail of Grief’ wat onvast en bij de cover van ’The power of love’ van Frankie goes to Hollywood hield de intensiteit van de zang geen gelijke tred met de dramatische tekst. Het nam niet weg dat het in de Melkweg een genot was om een zangeres aan het werk te zien die niet aarzelt om steeds meer over de rand van haar muzikale grenzen te kijken.

De cd ’Pure air’ is verschenen op het Jamm-label.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden