’Voorlichting over gezond leven werkt averechts’

leeuwarden – - Voorlichtingscampagnes over gezond leven kunnen een averechts effect hebben. Mensen kunnen er zo veel stress door krijgen dat ze bij de dokter belanden. Dat heeft topman Hans Feenstra van zorgverzekeraar De Friesland gisteren gezegd bij de presentatie van de campagne ’Doe maar gewoon, dan doe je al gezond genoeg’ in Leeuwarden.

Volgens de verzekeraar is ongerustheid over ziekte en zorg zo langzamerhand volksaandoening nummer één in Nederland. Feenstra: „Mensen krijgen stress van al die tips die ze niet kunnen inpassen in hun leven. Nederlanders moeten weer hun gezonde verstand gebruiken.”

Uit cijfers van onderzoeksinstituut Nivel blijkt dat 60 procent van de huisartsbezoeken over ongerustheidsklachten gaat. De zorgverzekeraar wil deze ’hype’ tegengaan met een website waar mensen met vragen terechtkunnen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden