Voorlichting het best, maar te duur

Verhoging van de accijns op sigaretten is het meest efficiënt om te voorkomen dat jongeren gaan roken. Voorlichting is nog effectiever, maar die aanpak kost meer geld.

Dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voor het ministerie van Volksgezondheid (VWS).

Als de prijs van een pakje sigaretten eenmalig met 20 procent omhooggaat, daalt het aantal jonge rokers met 20.000. Maar dat is een tijdelijk effect, dat langzaam wegebt omdat mensen aan de prijzen wennen, aldus één van de samenstellers van het RIVM-rapport, Talitha Feenstra. „Wie blijvende resultaten wil hebben, moet blijvend beleid hebben.”

Feenstra en haar collega’s vergeleken vooral de kosteneffectiviteit van de accijnsverhoging met de effecten van het geven van meer of minder intensieve lessen over roken aan alle brugklassers gedurende tien jaar. Dat levert volgens de onderzoekers meer stoppers en minder starters op dan de accijnsverhoging, maar is duurder en volgens Feenstra minder realistisch.

Bij volwassenen heeft een gericht advies van de huisarts het meeste effect. Bijna alle volwassen rokers (90 procent) zijn begonnen voor hun achttiende. Na een geleidelijke daling van het aantal rokers is het percentage vorig jaar gestabiliseerd op 28. Het ministerie van vws streeft naar een verdere daling tot twintig procent in 2010.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden