Reportage

Voordat de leerlingen gaan zitten, moet de telefoon in de telefoontas

Beeld Werry Crone

Leraren maken zich zorgen over het telefoongebruik van leerlingen, blijkt uit onderzoek van Duo.

De schoolbel gaat en een klas tweedejaars leerlingen van scholengemeenschap Lek en Linge in Culemborg stormt het lokaal binnen. Voordat ze plaatsnemen, stoppen ze netjes hun telefoon in de telefoontas. Eerst wordt wel nog even dat laatste berichtje verstuurd. "Ik kan mij nu veel beter concentreren", zegt Jules Losekoot (13).

Jules heeft net een week zijn telefoon terug. "Ik had slechte cijfers en moest mijn telefoon voor drie weken bij mijn ouders inleveren. Toen ging ik maar buitenspelen." Na school ligt hij het liefst met zijn smartphone op de bank.

Het overgrote deel van de docenten maakt zich zorgen over het telefoongebruik van middelbare scholieren. Dat blijkt uit een onlangs gepubliceerd onderzoek van Duo Onderwijsonderzoek & Advies. Leerlingen zijn snel afgeleid, kunnen zich minder goed concentreren en hebben meer tijd nodig voor hun huiswerk. Bovendien halen ze slechte cijfers en stijgt het aantal zittenblijvers.

Bij het Lek en Linge hangt daarom in ieder klaslokaal een telefoontas. Wie toch zijn telefoon gebruikt, wordt de les uit gestuurd. "Het telefoongebruik leidt echt tot concentratieproblemen", vertelt afdelingsdirecteur Luuk van Beers. "De tas geeft rust. De leerling wordt niet meer geleefd door de telefoon."

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Telefoontas in de klas.Beeld Werry Crone

Hij durft niet met zekerheid te zeggen dat scholieren slechter scoren door het telefoongebruik tijdens de les. "Ik zie wel dat scholieren meer moeite hebben met het uitvoeren van een lange taak."

Ook wiskundedocent Sjoerd van Dijk merkt dat zijn leerlingen een kortere spanningsboog hebben. "Ik geef les aan tweede- en derdejaars. Als ik niet binnen drie seconden tijd voor ze heb, dan beginnen ze te tetteren." De telefoontas is volgens hem een goede oplossing. "Ik merk dat de prikkel om een berichtje te lezen toch te groot is. Je kunt die verantwoordelijkheid niet aan hen overlaten."

Sociale vaardigheden

Uit het onderzoek blijkt dat docenten vinden dat de sociale vaardigheden er niet beter op worden door de telefoon. "In de pauze is dat vooral zichtbaar", zegt Van Dijk. Nog voordat de boterhamtrommeltjes uit te tassen worden gevist, halen leerlingen hun telefoon tevoorschijn. Een jongen zit onderuit gezakt tegen de deur van een lokaal. Hij heeft oortjes in en staart naar zijn telefoonscherm. In de aula zit een vijftal jongens, tussen de pakjes sap en lege Haribo-verpakkingen, ze spelen spelletjes op de telefoon.

Zodra de pauze voorbij is, stoppen tweedejaars ongevraagd hun telefoon in de telefoontas. "Dat is wel anders bij vierde- en vijfdejaars", vertelt Van Beers. "Die bieden weerstand." In de aula zitten vijfdejaars scholieren Noémie Gielen (17) en Casper van de Warenburg (17). "Ik zat in de les heel veel op mijn telefoon en luisterde naar muziek", zegt Van de Warenburg. Met de komst van de telefoontas maken ze minder gebruik van hun telefoon. Toch blijven ze afleiding zoeken. "We spelen spelletjes, zoals boter-kaas-en-eieren en praten veel meer met elkaar." Gielen vult aan: "We hebben serieuzere gesprekken."

De twee scholieren denken dat zij een berichtje kunnen negeren. Alleen als het écht moet. Dat is precies waar Ronicke Schoones, docent Engels, op in wil spelen. Zij is een van de weinige docenten die sceptisch is over de telefoontas. "Ik vind het belangrijk dat het verantwoordelijkheidsgevoel bij de leerlingen groeit. Zij moeten ermee leren omgaan." Volgens Van Beers is er in ieder geval veel animo: "Ouders, docenten en ook leerlingen vinden het tot nu toe een positieve ontwikkeling."

Lees ook:

Wat te doen met de telefoon in de klas? Het schermpje is voor veel kinderen interessanter dan wis- of natuurkunde, en dat is een probleem waarmee veel scholen worstelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden