Vooral cafés lijden onder dure drank

Supermarkten profiteren van zuinigheid Consument stapt nog graag restaurant binnen

Restaurants weten met goedkopere driegangenmenu's mensen te verleiden hun eetstaking op te geven. Cafés daarentegen verkopen inmiddels ruim een kwart minder dan in 2007.

Vorig jaar betaalde de restaurantbezoeker gemiddeld 27,50 euro voor een menu, een daling van 15 procent in een jaar tijd, zo berekende het Food Service Instituut Nederland.

Maar mede door lagere prijzen werd vorig jaar slechts 1,1 procent minder buiten de deur gegeten dan in 2011.

Nederlanders gaven vorig jaar wel iets meer geld uit aan eten en drinken (0,1 procent), maar ze aten en dronken vooral thuis. De supermarkten profiteerden van de zuinigheid van consumenten: hun omzet steeg met 511 miljoen, terwijl die van speciaalzaken daalde met 179 miljoen.

De omzetten in de horeca zijn sinds het topjaar 2007 met 20 procent gedaald, zo blijkt uit onderzoek dat de brancheorganisatie Horeca Nederland liet doen. De resultaten werden gepresenteerd voor de horecabeurs Horecava, die gisteren van start ging in de Amsterdamse Rai. Ook dit jaar zal voor de hele branche de omzet naar verwachting dalen, en wel met twee procent.

Restaurants worden vooral getroffen door een afname van zakelijke etentjes. Consumenten blijven dit jaar net zo vaak uit eten gaan als vorig jaar. Het minst getroffen zijn hotels, met 6 procent minder boekingen vergeleken met 2007. Het meest in de penarie zitten de cafés, die 27 procent minder verkochte drank en hapjes noteerden dan in 2007. De cafés hebben volgens Horeca Nederland last van hogere accijnzen en de hogere btw op alcoholische dranken, alsook van het rookverbod waardoor mensen wegblijven. De prijzen van drankjes in cafés zijn sinds 2007 met 17 procent gestegen, dat is bovengemiddeld in de horeca. Ook dit jaar wordt een omzetdaling, nu van 4,5 procent, voorzien voor de café's. De prijs van een hotelkamer is sinds het ijkjaar 2007 met 9 procent gestegen.

Het aantal faillissementen in de horeca is minder dan gemiddeld onder ondernemers. Met de kanttekening dat cafébazen (eenmanszaken) die de deuren sluiten, veelal niet zijn terug te vinden in de cijfers omdat het dan gaat om individuele schuldsanering.

Als steun in de rug van de leden gaat de brancheorganisatie biertankinstallaties aanbieden. Nu nog worden die voornamelijk geleverd door bierbrouwers. Als een ondernemer naar een andere brouwer wil overstappen, is dat vaak ingewikkeld omdat de biertanks in eigendom zijn van de bierbrouwers. Daartegenover stellen de brouwerijen afnameverplichtingen, waarbij hoge bierprijzen in rekening worden gebracht. Met de eigen biertanks wil Horeca Nederland hieraan een einde maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden