Vooral bouwvakkers staan in de file

De avondspits is op woensdag het ergst. Beeld Anp

Stapvoets rijden en nog geen meter vooruit komen. Of je na een fel sprintje in een overvolle, klamme coupé moeten wurmen. Voor veel Nederlanders is stranden in de ochtend- of avondspits een grote ergernis. Maar wie staan nou het meest in de file, op welke dag is het het drukst, wie stapt er op die fiets naar werk en wie neemt de trein?

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat Nederlanders tijdens de ochtendspits op een gemiddelde werkdag in 2014 8,3 miljoen verplaatsingen maken. Met de auto, de fiets of het openbaar vervoer. Na de werkenden zijn het vooral scholieren en studenten die het ochtendverkeer bemannen. In de avondspits is het met 9,7 miljoen verplaatsingen nog drukker en hebben gepensioneerden een groter aandeel in het verkeer.

De ochtendspits is het drukst op donderdag, de avondspits op woensdag. Dat eerste is geen verrassing: donderdag is de dag dat de meeste Nederlanders werken, op de hielen gevolgd door dinsdag. Maar de drukste avondspits op woensdag, dat verbaasde de onderzoekers van het CBS wél. "Want dat is niet direct wat je bij de verkeersinformatie op de radio hoort", zegt redactiechef Dick ter Steege van het CBS. "Het blijkt dat we juist meer ritjes maken als we een dag thuis zijn dan wanneer we werken. Bijvoorbeeld om kinderen naar de sportclub te brengen en om boodschappen te doen."

Tekst loopt door onder de grafiek.

Bouwvakkers
Voor werkenden blijft de auto of het busje het populairste vervoersmiddel. Bouwvakkers hebben het meeste kans in de file te belanden, want liefst driekwart van de werkgerelateerde verplaatsingen in de bouw is per auto. Volgens Ter Steege niet zo gek: "Op de fiets of in het ov is het nogal moeilijk bouwmaterialen mee nemen. En een bus of trein komt niet dicht bij een bouwplaats." Transporteurs, ict'ers en zakelijke dienstverleners belanden ook vaak in de ochtend- en avondspits.

Ambtenaren en politici pakken het vaakst de fiets, maar ook regelmatig het ov. "Zacht uitgedrukt wordt autorijden in die sector niet echt gestimuleerd", verklaart Ter Steege. Het onderwijs en de horeca kennen de meeste fietsers. "Docenten wonen meestal in de buurt van hun school en studenten dicht bij het café waar ze werken. Dan is de fiets het makkelijkst."

Het beste nieuws is dat Nederlanders sinds 2010, het eerste jaar dat het CBS de meting deed, iets minder ritjes in de auto maken en meer fietsen. In 2010 maakten negentig van de honderd mensen elke dag een autorit. In 2014 waren dat er 87. In 2010 stapten zeventig van de honderd mensen dagelijks op de fiets. In 2014 76. Het aantal ov-reizen bleef gelijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden