Voor wegverbreding, maar tegen herrie

Actievoerende bewoners van dorpen bij snelwegen willen meer milieumaatregelen

Ruisend rijdt het verkeer over de tweemaal drie rijstroken van de net vernieuwde A50 vlakbij Arnhem. Het verse asfalt is geluiddempend. Zo ziet verkeersminister Schultz van Haegen het graag overal buiten de Randstad: bestaande snelwegen met twee extra rijstroken en minder files. Zesbaanswegen in de volksmond.

In het dichtslibbende oosten van Nederland juichen de bestuurders. Maar wat staat de bewoners van dorpen en wijken langs snelwegen te wachten? Twee bewonersstichtingen bij Arnhem kunnen erover meepraten. Stichting A50db streed tot aan de Raad van State voor voldoende geluidswering langs de verbrede A50 bij Heelsum en Wolfheze. Tevergeefs. Oostelijk van Arnhem verlangt Stichting Duurzame A12 betere milieumaatregelen voor de aanstaande A12-verbreding. Daar wacht men met spanning op een uitspraak van de Raad van State.

"We zitten wat met onszelf in de knoop", geeft Fernand Wieberdink uit Rozendaal ruiterlijk toe. Hij is secretaris van Stichting Duurzame A12 waarvan Jacqueline Cramer voor haar milieuministerschap nog adviseur was. "We zijn voor de verbreding. We willen die niet ophouden, want doorgeslagen milieujongens zijn we niet. Rijkswaterstaat treft echter wel heel minimale milieumaatregelen voor het woongebied van 40.000 mensen binnen 600 meter van de A12. We willen de overheid bewegen meer te doen. Dus stapten we toch naar de Raad van State in de hoop dat een deel van het huiswerk over moet, maar de verbreding doorgaat."

Ook in Heelsum en Wolfheze klinkt geen principieel bezwaar tegen snelwegverbreding. Al zou geen zinnig mens het Heelsum Beekdal opnieuw uitkiezen als A50-tracé, zoals in de jaren zestig, zegt voorzitter Raymond den Burger van Stichting A50db. "Maar de weg ligt er", stelt hij. "En de file, die zijn we zelf." Stichting A50db haalde parlementariërs naar Heelsum en liet Wage-ningse professoren geluidsvriendelijke alternatieven maken. Het mocht niet baten.

Nu kronkelt de verbrede A50 over de Veluwezoom. Hoewel lang niet alle gewenste schermen zijn geplaatst, zijn er succesjes. Spiegeltjes en kraaltjes, zegt Den Burger. Zo verwijnt snelwegparkeerplaats Kabeljauw voor meer leefbaarheid in Wolfheze. De voegnaden in het 900 meter lange viaduct over het Heelsums Beekdal zijn verbeterd, zodat de dreunen van dagelijks 30.000 passerende trucks verdwenen zijn. Een schrale troost is de nieuwbouw van een ecoduct als herinnering aan vorige kabinetten.

Stichting Duurzame A12 hoopt nog op snelwegsucces. Haar oorspronkelijke bouwplan voor een innovatieve overkapte snelweg en een burgerinitiatief mag zijn gesneuveld, toch is er succes. We hebben gemeenten wakker geschud, stelt Wieberdink. Rozendaal investeert negen ton in een geluidsscherm en lobbyt voor een snelheidslimiet van 80 km/u op de A12.

Successen boeken blijkt lastig. Deze week ving een A50-comité in Ewijk bot bij de Raad van State. Toch: waar wegen breder worden, ontstaan actiegroepen. Als je begint, weet je niets, ervoeren Den Burger en Wieberdink. Maar uiteindelijk praat je als deskundige met Rijkswaterstaatambtenaren. Tips voor nieuwkomers: presenteer je eigen plannen snel, lees je goed in, creëer draagvlak, toon ook begrip voor Rijksbelangen en laat je onderbuikgevoelens thuis.

Oost-Nederland trapt af
Oost-Nederlandse overheden willen niet wachten tot de jaren twintig met verbreding van de filegevoelige A1 tussen Twente en Amsterdam.

Om die te vervroegen naar 2016 steken ze er eigen geld in. Oost-Nederland verwacht dat de Tweede Maasvlakte meer verkeersdrukte oplevert door extra vervoerstromen van en naar Duitsland. De nieuwe Rijksverkeersplannen benoemen onder meer het doortrekken van de doodlopende A15 (Maasvlakte-Bemmel), parallel aan de Betuweroute.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden