Voor VVV betekent nietsdoen een langzame dood

Venlose eerstedivisionist wil promotie afdwingen met te hoog budget en een modern stadion

Het dilemma van VVV is het dilemma van veel voetbalclubs die nu eens in de eredivisie spelen en dan weer een niveau lager, in de eerste divisie. Door het budget hoog te houden blijft de hoop op promotie en daarmee de aandacht van het publiek levend, ook al draait de club op die manier verlies. Wil de club de begroting sluitend krijgen, dan moet dat met minder geld en dus minder kans op sportief succes. Daardoor dalen in veel gevallen ook nog eens de inkomsten uit sponsoring en recette.

Vooralsnog gaat VVV voor optie 1: met een eigenlijk iets te hoog budget streeft de ploeg uit Venlo naar promotie. De club komt op de begroting van 3,5 miljoen euro jaarlijks een half miljoen tekort, maar staat wel tweede in de eerste divisie. Vanavond wacht de uitwedstrijd tegen Helmond Sport; een kans om dichter bij koploper Sparta te komen, al lijkt de nacompetitie nu al het hoogst haalbare voor VVV. De Rotterdammers staan liefst negen punten voor en hebben ook nog een duel tegoed.

De oplossing voor de huidige status-quo van VVV ligt volgens algemeen directeur Marco Bogers in een nieuw stadion. In het klassieke onderkomen De Koel, fraai gelegen in een kuil (plaatselijk dialect: koel) aan de rand van de stad, kan de club sponsoren en toeschouwers niet genoeg bieden. De onoverdekte staanplaatsen bieden nog slechts plaats aan verstokte fans, moderne voetbalconsumenten blijven weg. Ook voor sponsoren biedt het stadion, dat in 1972 het naastgelegen De Kraal verving, weinig comfort.

Plannen voor een nieuw stadion waren er wel, maar ketsten af. Een nieuw onderkomen in stadsdeel Blerick, aan de andere kant van de Maas, strookte niet met het bestemmingsplan van de gemeente. Club en lokale overheid speuren nu naar nieuwe locaties en kijken tegelijkertijd naar de mogelijkheden om De Koel te verbouwen.

Voor dit seizoen is de club in elk geval gered. Het gat van een half miljoen werd in januari voor de helft gedicht door sponsoren. De andere 250.000 euro is als lening verstrekt door de gemeente. In afwachting van een nieuw stadion hoopt VVV ook de komende jaren met overheidssubsidie het huidige budget te kunnen handhaven.

"We doen als club veel voor de maatschappij en vinden het dan niet gek als provincie of gemeente een bijdrage levert om dat in stand te houden", zegt directeur Bogers. "Naast de wedstrijden organiseren we allerlei projecten, bijvoorbeeld om een gezonde leefstijl te promoten of jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te helpen."

Promotie naar de eredivisie zou het budget vooral dankzij meer inkomsten uit sponsoring en tv-gelden met een paar miljoen opkrikken, maar ook dan blijft het stadion de club hinderen. VVV trekt nu gemiddeld 4000 toeschouwers, maar wil in een nieuw stadion 10.000 plaatsen. De club uit de grensstad richt zich voor nieuwe aanwas ook nadrukkelijk op Duitsland, met nu al veertig van de 240 sponsoren en per wedstrijd honderd à tweehonderd supporters van over de grens.

Bogers: "Met een nieuw stadion of een ingrijpende verbouwing van De Koel kunnen we een gezonde club worden voor de onderkant eredivisie, bovenkant eerste divisie. Als er niets gebeurt, sterven we hier een langzame dood."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden