Voor Unilever is de rek uit de opkomende markten

Afzet neemt nauwelijks toe in niet-westerse landen. In Europa stagneert groei al jaren.

De snelle groei van Unilever in de opkomende markten is voorlopig ten einde. Het concern dat op ruim 240 plekken in de wereld (onder meer) shampoo, crème, deodorant, zeep, thee, ijs, was- en schoonmaakmiddelen, rookworst, sauzen, soepen, dressings en margarine maakt, verkocht vorig jaar 1,3 procent meer spullen in die opkomende markten. Vergeleken met voorgaande jaren was dat een bescheiden groei. Ook dit jaar zal er nauwelijks groei zijn.

Volgens Unilever-topman Paul Polman, die gisteren tekst en uitleg gaf over de verkopen van zijn concern in 2014, is dat vooral een gevolg van de lagere economische groei in die landen. Het Brits-Nederlandse Unilever heeft de afgelopen tien jaar zwaar ingezet op de landen buiten Europa en Noord-Amerika. Het haalde er vorig jaar ruim 57 procent van zijn omzet. Dat percentage halen concurrenten als Nestlé en Procter and Gamble bij lange na niet.

Unilever mikt vooral op de middenklasse in landen als China, India, Turkije, Zuid-Afrika, Brazilië en Indonesië: die groeit volgens Polman met zo'n 160 miljoen mensen per jaar. In China daalde Unilevers omzet zelfs een beetje. Unilever kreeg in de opkomende markten wel flink hogere prijzen voor zijn producten dan vorig jaar. Daardoor steeg de omzet er toch met 5,7 procent. In 2013 was dat nog 8,7 procent.

In Europa groeit Unilever al een paar jaar niet of nauwelijks. De bevolking neemt niet toe en datzelfde geldt voor de consumentenbestedingen. Daarbij is er veel concurrentie. De afzet daalde met 0,2 procent, terwijl de prijzen van Unilever-producten met 1,8 procent daalden. Jammer voor Unilevers aandeelhouders maar prettig voor de consument. Omdat Unilever flink bezuinigt in Europa, daalden de kosten en stegen de winstmarges op de in Europa verkochte producten. Dat was voor de aandeelhouders dan weer wel goed nieuws.

Unilever merkt dat mensen in Europa en de VS steeds minder margarine eten. Dat komt volgens Polman doordat er minder brood wordt geconsumeerd. Om de al jaren dalende afzet van margarine tegen te gaan, heeft het bedrijf een mix van margarine en boter geïntroduceerd. Die slaat volgens Polman aan. Margarine is een oer-product van Unilever dat in 1929 ontstond toen het Britse Lever Brothers (wasmiddelen) fuseerde met de Nederlandse Margarine Unie

Unilevers grootste divisie is nu 'Personal Care' met merken als Dove, Axe, Andrélon, Lux en Zwitsal. Die is goed voor ruim 36 procent van Unilevers omzet en is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Voedingsmiddelen zijn goed voor een kwart van de omzet. Deze poot is de enige die vorig jaar minder afzette dan vorig jaar. Bekende merken zijn Knorr, Hellmann's en, in Nederland, Blue Band en Calvé. De verkopen van ijs (Magnum, Ben & Jerry's) en was- en schoonmaakmiddelen (Omo, Cif, Andy) stegen wel.

Unilevers omzet daalde met 2,7 procent naar 48,4 miljard euro. Dat kwam vooral doordat diverse valuta in waarde daalden ten opzichte van de euro. Zonder die dalingen zou Unilevers omzet zijn gestegen.

De nettowinst kwam uit op 5,5 miljard euro. Dat was 5 procent meer dan vorig jaar. Als de opbrengst van de verkoop van bedrijfsonderdelen (zoals Bifi) en andere eenmalige posten uit die winstcijfers worden gehaald, dan viel de nettowinst een fractie lager uit dan vorig jaar. Op de Amsterdamse beurs steeg het aandeel Unilever met 0,36 procent.

Daling olieprijs

Worden Unilever-producten goedkoper nu de olieprijzen dalen? Het afgelopen jaar niet, zei Unilever-topman Paul Polman gisteren. Unilever koopt zijn grondstoffen meestal voor een langere periode in. De inkoopprijs ligt dan vast, ook als olie goedkoper wordt. Dit jaar zullen veel consumenten die daling wel merken. Maar niet overal - en niet overal in dezelfde mate, zei Polman. Dat komt allereerst doordat olie in dollars wordt betaald en de dollar juist in waarde is gestegen. Bovendien zijn diverse landen bezig hun subsidies op brandstoffen te verminderen of af te schaffen. Indonesië deed dat onlangs bijvoorbeeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden