Vóór revoluties, maar niet die van Bouterse

Desi Bouterse noemt hem een patriot. Nederlandse collega-wetenschappers vinden zijn werk 'onder de maat'. Hij omschrijft zichzelf als een trotskist, zelfs een voorstander van gewapende revoluties. Terwijl net zo'n gewapende revolutie uitmondde in de dood van zijn oudste broer John Baboeram, een van de vijftien slachtoffers van de Decembermoorden. Wie is de man die binnenkort met hoofdverdachte Bouterse in gesprek gaat over die zwarte bladzijde in de Surinaamse geschiedenis?

Dew Baboeram verhuist in 1970 op vijftienjarige leeftijd van zijn geboorteplaats Paramaribo naar Heerlen. Tijdens zijn studie economie ontpopt hij zich als een notoire dwarsligger. Hij raakt in conflict met docenten en sluit zich aan bij de Vierde Internationale, een trotskistische organisatie. In die tijd meet hij zich de schuilnaam 'Sandew Hira' aan, die hij nog gebruikt.

Boebaram gaat in die tijd achter Maurice Bishop staan, die in 1979 de macht op het Caribische eiland Grenada gewapenderhand overneemt en een leninistisch bewind opzet. Het is dan ook slikken wanneer diezelfde Bishop drie jaar later het militaire regime in Paramaribo bezoekt en daarbij legerleider Bouterse het advies geeft tot de Decembermoorden over te gaan. "Je kan je voorstellen hoe pijnlijk dat is", vertelde hij daarover drie jaar geleden aan het maandblad Parbode. "Maar ik laat mijn analyses niet door emoties bepalen. In dat soort tijden wordt je integriteit net getest."

Baboeram blijft inderdaad het trotskisme trouw. Wanneer hij vlak na de Decembermoorden wordt gevraagd om de CIA te helpen Bouterse uit te schakelen, weigert hij.

In die antiwesterse houding lijkt Baboeram een ideologische medestander van Bouterse te zijn, iets waarvan hij wordt beschuldigd door nabestaanden die niks zien in een gesprek met de Surinaamse president. Toch is hij dat niet. In de eerste plaats omdat Bouterse helemaal geen ideologie heeft, maar als volleerd pragmaticus van links naar rechts schommelt wanneer hem dat het beste uitkomt. Daarnaast was ook Baboeram in 2012 fel gekant tegen de amnestiewet die toen door het parlement werd gejaagd om de vervolging van Bouterse ter elfder ure te stoppen. Pas na waarheidsvinding kon amnestie worden verleend, vond hij.

Als wetenschapper stortte Baboeram zich op de geschiedenis van het kolonialisme in Suriname. Daarover betoogt hij dat de slavernij door westerse wetenschappers wordt goedgepraat. Zijn stijlmiddel? Debat en pure provocaties. Want andere wetenschappers zijn geen mensen waarmee hij het oneens is, maar tegenstanders die de emancipatie tegenhouden. Zo noemt hij Piet Emmer, emeritus hoogleraar Europese expansie en migratie, 'een racist'.

in het nieuws omdat ...

...hij binnenkort met de Surinaamse president Bouterse in gesprek gaat over de Decembermoorden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden