Opinie

Voor het laatst in beschermde omgeving

In de theaterschool van Amsterdam lopen spel en werkelijkheid doorelkaar. De gracieuze trap in de hal vormt het decor voor de jongen die zojuist is uitgespeeld. Met bloemen in zijn hand veert hij naar beneden. Op zijn rug hangt een tas die uitpuilt met kleding. Beneden op de rode loper steekt hij een sigaret aan. De rook van de sigaret verdwijnt tussen die van de bezoekers van het Internationaal Theaterschool (ITs) Festival.

Tijdens het ITs Festival is een overzicht te zien van de eindexamenproducties van studenten dans en toneel. De voorstellingen, geregisseerd door bekende gastregisseurs, brengen de aankomend acteurs en dansers in contact met medestudenten en publiek. Directeur van het festival Els Iping wil een schakel vormen tussen school en praktijk. ,,Dit jaar kregen wij 45 inzendingen van buiten Nederland en België. De belangstelling wordt steeds groter.''

Aanvragen kwamen uit Amerika, Schotland, Tsjechië en Zuid-Afrika. Voor deze aanvragen geldt een selectie. ,,Voor Nederlandse en Belgische scholen is aanvraag voldoende om op het festival te kunnen spelen, maar de overige inzendingen worden eerst door een commissie bekeken. We willen er zeker van zijn dat het interessant is.''

Voor het Belgische Toneelconservatorium van de Hogeschool Antwerpen is deelname aan het festival een gewoonte. Mits de school de voorstelling zelf goed vindt. Zo trok ze vorig jaar haar productie terug. Dit jaar was de voorstelling '10', onder regie van Peter van Eede, te zien. De titel moet volgens aankomend actrice Clara van den Broek (25) gelezen worden als één nul. ,,Het is een verwijzing naar de computertaal. In ons stuk onderzoeken wij de spanning tussen de wetenschap en de emotie.''

'10' is een ziekenhuis-soap, waarin de chaos regeert. Door een verbouwing zijn de afdelingen cardiologie en neurolgie in één ruimte samengevoegd. In het rumoer van cirkelzagen en cementmolens wordt het verhaal verteld over het lichaam. Neurologen en cardiologen vertellen beurtelings over de hersenen en het hart en tussendoor discussieert men over koffie en nieuwe bedden. ,,Het is een grotesk stuk waarin veel lijkt te gebeuren, maar al wat er gebeurt, stelt niets voor'', zegt Van den Broek.

,,Uitgangspunt voor ons stuk was het lichaam. Er leeft bij ons een fascinatie over de verschillende rollen die het lichaam vervult. Er is de objectieve rol in de medische wereld, maar ook bijvoorbeeld de seksuele rol. In het stuk moet ik het als vrouw tussen al die mannen ontgelden. Je zou kunnen zeggen dat wij in '10' het verschil tussen het verstand en het irrationele onderzoeken.''

De zes acteurs zijn van plan met het stuk op tournee te gaan. ,,We hebben besloten ook na de opleiding samen te blijven, zolang het gaat'', zegt Van den Broek. ,,Ik ben best bang voor de toekomst. Het is niet makkelijk om volledig uw brood te moeten verdienen met het acteren, maar ik zal wel zien.''

De vraag wat er na de opleiding staat te gebeuren lijkt voor veel studenten pas later aan bod te komen. Een tweedejaarsstudente uit Antwerpen is er niet bang voor. ,,Ik denk dat je langzaam in die wereld groeit. Elk jaar word je bekender en al snel gaan de mensen je vragen. Op school besteden ze er geen aandacht aan. Ik denk dat het wel goed komt.''

Met die wetenschap lijken ook twee actrices van de Hogeschool Gent op het toneel te staan. In het eindexamenstuk 'A-I-A-O' spelen Hilde de Beardemaeker en Jits van Belle 'energiek' theater. ,,Het gaat ons om geven, geven, geven,'' zeggen de maaksters. Met een caravan, een tuintje en strandstoel op de achtergrond spelen ze het verhaal van een vrouw op zoek naar de liefde van een weduwnaar. De twee actrices wisselen als in een klucht met te weinig spelers voortdurend van rol. Ervaren laten de twee actrices lange stiltes vallen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden