'Voor goochemerds is er niet genoeg'

Geen prikkel voor steun slim kind

Nederlandse basisscholen slagen er goed in zwakke leerlingen op niveau te krijgen. Maar goede leerlingen echt laten uitblinken, dat lukt hen veel minder. Wat vinden scholen daar zelf van?

Dennis Assink, directeur van basisschool Het Kompas, Assen: "Dat is absoluut waar. De aandacht voor de betere leerlingen groeit weliswaar, maar wordt in feite tegengewerkt door het systeem. Want als een school te veel leerlingen heeft die onder het gemiddelde scoren, krijgt ze een tik op de vingers van de inspectie.

"Maar als veel leerlingen juist heel goed presteren, heeft dat geen enkele consequentie. Misschien onbewust zorgen veel scholen er daarom vooral voor dat ze de zwakkeren erbij houden. Maar uiteindelijk is het niet te verkopen dat zwakkere leerlingen wel de aandacht krijgen die ze nodig hebben, en leerlingen die veel kunnen niet."

Miranda van Baarle, intern begeleidster op de Prinses Margriet-school, Zoetermeer:

"We letten meer op de kinderen die op het gemiddelde zitten en daaronder, dat is waar. Daar hebben we bewust voor gekozen. Wie bijvoorbeeld al goed kan lezen, mag andere leerlingen helpen om wegwijs te worden in de wereld van de lettertjes. Daar leren zij ook van."

Gerrit Groot, directeur van basisschool De Optimist, Lelystad:

"Op onze school zijn we heel goed in staat om kinderen die op een laag niveau binnenkomen op te krikken. Zo'n 95 procent van onze leerlingen heeft ouders die niet in Nederland geboren zijn, dus zeker hun taalniveau is aanvankelijk laag. Maar ze gaan snel vooruit, dat doen we inderdaad goed. Of we tegelijkertijd tekortschieten bij de betere leerlingen? Dat waag ik te betwijfelen. We halen eruit wat erin zit."

Edith Ploeg, directeur van basisschool De Zonnewijzer, Haarlem: "Goede leerlingen echt laten excelleren, dat vergt veel van leraren: veel inzicht, veel inzet, weten wat je wilt. Op onze school besteden we sinds twee jaar extra aandacht aan deze groep. De leraren die daarmee bezig zijn, moeten heel vindingrijk zijn, bijvoorbeeld omdat er weinig lesmateriaal bestaat. De zwakke leerling heeft de laatste tien, vijftien jaar al veel aandacht gekregen. Dat heeft een enorme verfijning opgeleverd in de aanpak van deze groep, en dat heeft ook geholpen. Nu komt gelukkig ook de bovenkant in beeld. Maar het duurt nog wel tien jaar voordat dat aan de resultaten te zien is."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden