Voor een veelkleurige omroep

(Trouw)

Het gaat de publieke omroep niet om de hoge kijkcijfers, zegt directeur programmering Gerard Timmer, maar om een zo breed mogelijk publiek. „Als ik in de supermarkt de andere klanten zie, denk ik: voor hen maken de omroepen programma’s.”

’Buitengewoon complex’ was het samenstellen van de tv-programmering dit jaar, vertelt Gerard Timmer (41), directeur televisieprogrammering bij de publieke omroep. Er kwamen twee omroepen bij – WNL en PowNed – en Max en BNN groeien, waardoor ze meer geld en zendtijd krijgen. Dat gaat ten koste van andere omroepen.

En dan heeft Timmer nog geluk dat hij drie netten mag vullen met programma’s. De VVD wil terug naar twee netten, de PVV naar één. Zij onderhandelen met het CDA over een nieuw kabinet. De christen-democraten laten in het midden hoeveel netten wenselijk zijn.

Met ’intensief verkeer’ tussen de omroepverenigingen en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) houdt Timmer de boel rustig. De nieuwe omroepbazen Fons van Westerloo (WNL) en Dominique Weesie (PowNed) werden uitgenodigd ’op de blauwe bank’ voor een stoomcursus publieke omroep. „Alleen zo slaag je erin om met 22 omroepen zo’n 2800 programmatitels per jaar te maken. De netmanagers en ik praten met omroepen, maar ook met de overheid en productiebedrijven. Met de politiek hebben we afspraken over bijvoorbeeld de hoeveelheid drama op tv en het percentage Nederlanders dat we wekelijks willen bereiken: 85 procent.”

Betekent dat dat de publieke omroep hoge kijkcijfers najaagt?

„Nee, we willen een zo breed mogelijk publiek bereiken en niet een zo groot mogelijk publiek. Wij willen programma’s maken voor mensen die in het weekend naar Ponypark Slagharen gaan en voor mensen die het Amsterdamse museum De Hermitage bezoeken. Daar ben ik me dagelijks van bewust. Als ik boodschappen doe in de supermarkt, kijk ik goed naar andere klanten: dat zijn de mensen voor wie de omroepen de programma’s maken.”

De publieke omroep wil betere actualiteitenprogramma’s maken. Wat was er niet goed aan de oude?

„We willen jongeren beter bereiken, meer over financieel-economisch en buitenlands nieuws berichten, meer onderzoeksjournalistiek en het nieuws veelkleuriger presenteren, zodat een breder publiek zich erin herkent. We proberen dat op verschillende manieren op te lossen. Zo hopen we dat het nieuwsprogramma van PowNed jongeren aanspreekt en zal onder andere ’Nieuwsuur’ meer buitenlandreportages maken dan ’Nova’ deed.”

Hoe kan een omroep zijn maatschappelijke visie laten doorklinken in een item over vijftig doden in Irak?

„Vijftig doden in Irak is snel nieuws en het is vooral de taak van de NOS om daarover te berichten. Daarnaast heb je actualiteiten- en opinieprogramma’s, die de veelkleurigheid van de samenleving laten zien. Neem het verbod op het homohuwelijk in Californië. Je voelt wel dat de EO een ander standpunt over het homohuwelijk heeft dan PowNed en dat zal doorklinken in de manier waarop ze zo’n onderwerp behandelen in hun programma’s ’Uitgesproken’ en het ’PowNews’.

Waarschijnlijk herkennen mensen in het dorpshuis van Kootwijkerbroek zich meer in de aanpak van de EO en leden van de Groningse studentenvereniging Vindicat in de berichtgeving van PowNed.”

Leidt dat ’veelkleurige’ nieuws niet tot verdraaide feiten?

„Je moet een duidelijk onderscheid maken tussen actualiteitenprogramma’s als ’EenVandaag’ en ’PowNews’ en opinieprogramma’s als ’Uitgesproken’.

In de actualiteitenprogramma’s moeten de feiten kloppen. Ze kunnen wel anders worden belicht. In opinieprogramma’s mag iedereen zeggen wat hij vindt, net zoals op de opiniepagina van een krant. Zo laat je de veelkleurigheid van de samenleving zien.”

U noemt de veelkleurigheid van de publieke omroep. Er komen twee ’rechtse’ omroepen bij: PowNed en WNL. Was de publieke omroep eerst te links?

„Blijkbaar waren er mensen die er zo tegenaan keken. PowNed en WNL vonden dat bepaalde groepen kijkers niet goed werden bediend – respectievelijk jongeren en wat wij in jargon ’bezorgde burgers’ noemen. Ze kregen voldoende leden, hebben ons met hun beleidsplan overtuigd en zijn door de minister toegelaten tot de publieke omroep. We hopen dat we nu een nog breder publiek aanspreken.”

Zijn er voor die veelkleurigheid echt 22 omroepen nodig?

„Omroepen moeten op basis van hun kijk op de samenleving herkenbare programma’s maken. Dat hoeven er niet per se 22 te zijn, zoals de raad van bestuur al heeft gezegd. Dat heeft vooral met de bestuurbaarheid van het systeem te maken: als we met 22 omroepen vergaderen, is dat gezellig. Maar als je met acht man om de tafel zit in plaats van met 28, vergader je efficiënter en vergroot je bovendien de betrokkenheid bij de publieke omroep als geheel.”

De actualiteitenprogramma’s gingen ruim tien jaar geleden samenwerken vanwege efficiency. Zo ontstond bijvoorbeeld ’Netwerk’ (1996). Wordt het zo niet weer veel duurder?

„Het is waardevol dat omroepen hun kijk op de samenleving ook in journalistieke programma’s laten zien. Dat is hun bestaansrecht. Dat kan wel betekenen dat je straks, als de kabinetsformatie in de afrondende fase zit, op één dag een verslaggever van ’EenVandaag’ en het ’Nieuwsuur’ kunt aantreffen op het Binnenhof. Wat ik dan maar hoop, is dat ze dezelfde cameraman gebruiken.”

Gerard Timmer: 'We hopen dat PowNed jongeren aanspreekt.' (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden