Voor een schijntje naar een dure diva

Soit! Dat was de reactie van sopraan Eva-Maria Westbroek deze week in een radio-interview. In het onvolprezen programma 'Kunststof' van Radio 1 werd haar gevraagd of ze geen repercussies vreesde van de leiding van de Wagner Festspiele in Bayreuth. Ze had immers bedankt om daar volgende maand de rol van Isolde te zingen in de nieuwe productie van 'Tristan und Isolde'? Nog wel in een nieuwe enscenering van Wagners achterkleindochter Katharina en onder muzikale leiding van Christian Thielemann. Prestigieuzere aanbiedingen komen niet zo vaak langs in een zangersleven, zou je denken.

Westbroek zat er niet zo mee, haalde haar schouders erover op en stapte daarmee in de schoenen van haar illustere voorgangster Gré Brouwenstijn. Die keerde na enkele succesvolle Bayreuth-optredens in de jaren vijftig niet meer terug naar de groene heuvel nadat er enige onmin was geweest met de familie Wagner. Het schaadde Brouwenstijns carrière overigens hoegenaamd niet.

Gevraagd naar het waarom van het niet willen zingen van Isolde in Bayreuth, kwam Westbroek overigens met een even openhartig als verrassend antwoord. Natuurlijk had ze na eerdere ervaringen met Isolde in Dresden ook wat (eerlijke) bedenkingen over haar eigen geschiktheid voor de rol ("Zó lang, zó veel noten"), maar het was toch vooral vanwege dirigent Thielemann dat ze afzegde.

Ze noemde 'Herr Thielemann', in tegenstelling tot haar lievelingsdirigent Simon Rattle, allesbehalve supportive. Het angstklimaat dat Thielemann om zich heen cre-eert - je negeren, geen gedag zeggen - daar heeft de Nederlandse geen zin in. "In zo'n sfeer kan ik zo'n moeilijke rol als Isolde al helemaal niet goed zingen; ik hou van harmonie en gezelligheid."

En Isolde mag dan een ietsiepietsie aan de zware kant zijn voor Westbroeks stembanden, ze houdt van de rol. En daarom gaat ze hem volgend jaar toch nog een keer zingen. Eind maart met de Berliner Philharmoniker in Berlijn met, inderdaad, Simon Rattle, die haar op zijn dirigerende handen ongetwijfeld naar een glorieuze 'Liebestod' zal dragen.

De afzegging in Bayreuth betekent dat we Westbroek de laatste tijd opvallend vaak in eigen land hebben kunnen horen. En vanmiddag is ze voor een schijntje (slechts 10 euro) mee te maken in het Amsterdamse Concertgebouw. Met Amsterdam Sinfonietta zal ze daar vanaf ongeveer 15.30 uur (ook live op Radio 4) 'Knoxville: Summer of 1915' van Barber zingen én 'Les nuits d'été' van Berlioz.

Het is een van de betere ideeën op het lopende Holland Festival. Alle stoelen uit het Concertgebouw om er een Londens Proms-sfeertje te creëren. Staand luisteren naar onder anderen Eva-Maria Westbroek. Een wereldberoemde, dure diva die gewoonlijk op grote podia in New York, Londen, Berlijn, Salzburg en Milaan zingt, nu gewoon zonder poespas - zoals ze dat zelf het liefst wil - in eigen land. Voor een tientje!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden